KIRSAL KALKINMA DESTEKLERİ
KAPSAMINDA BİREYSEL SULAMA
SİSTEMLERİNİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2017/48)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı; tarımsal faaliyetler için geliştirilen modern basınçlı
bireysel sulama sistemlerinin üreticiler tarafından kullanımının
yaygınlaştırılarak; daha kaliteli ve pazar isteklerine uygun üretim yapılmasını
sağlamak, kırsal alanda üreticilerin gelir düzeyinin yükseltilmesi için
bireysel sulama sistemlerinin desteklenmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ, 1/1/2018 - 31/12/2020 tarihleri
arasında, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeye katkı sağlamak için
belirlenmiş bireysel sulama sistemlerinin desteklenmesine ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununa ve 22/2/2016 tarihli ve 2016/8541 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı
Yatırımların Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Tebliğde geçen;
a) Ayni katkı: Başvurusu yapılan yatırımın tamamının
gerçekleştirilmesi için hibeye esas mal alım tutarı dışında tamamı yatırımcı
tarafından karşılanan/karşılanacak miktarı,
b) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.yi,
ç) Başvuru: Bu Tebliğ kapsamında bireysel sulama sistemi alımları
için yapılan başvuruyu,
d) Başvuru sahibi: Başvuru yapan gerçek ve tüzel kişileri,
e) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
f) Hibeye esas mal alım tutarı: Bu Tebliğde belirtilen kriterleri sağlayan ve hibe sözleşmesinde üst sınırı
belirlenen hibe desteği verilecek uygun maliyetler toplamını,
g) Hibe sözleşmesi: Başvuru sahibi ile il müdürlüğü arasında
imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların yetki ve
sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
ğ) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
h) İl proje yürütme birimi: İl
müdürlüğünde başvuru aşamasında başvuru sahiplerine Program hakkında bilgi
veren, başvuruları inceleyen, değerlendiren ve hibe sözleşmesinin akdinden
sonra başvuru kapsamındaki satın alımları ve tüm uygulamaları bu Tebliğ
hükümleri doğrultusunda takip ve kontrol eden, ödeme icmal veya listelerini
hazırlayan ve onaylayan il müdürlüğü tarafından belirlenen birimi,
ı) Mal alımları: Bireysel sulama sistemi alımlarını,
i) Program: Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Bireysel Sulama
Sistemlerinin Desteklenmesini,
j) Referans fiyat: Uygulama yılı itibarıyla Referans Fiyat
Komisyonu tarafından bireysel sulama sistemleri için belirlenen ve Bakanlık
internet sitesinde liste halinde yayımlanan fiyatı veya bu listede yer almayan
bireysel sulama sistemleri için il müdürlükleri tarafından belirlenen fiyatı,
k) Referans fiyat farkı: Başvuruda yer alan hibeye esas mal alım
tutarını oluşturan her bir kalemin, o kalem için tespit edilen referans
fiyatlardan yüksek olan kısımlarının toplamını,
l) Referans Fiyat Komisyonu: Referans fiyatları belirlemek için
Genel Müdürlükçe oluşturulacak komisyonu,
m) Tedarikçi: Bu Tebliğ kapsamında yatırımcı tarafından yapılacak
satın alımlara mal sağlayan, yatırımcı ile uygulama sözleşmesi imzalayan
bağımsız kişi ve kuruluşları,
n) Toplam mal alım tutarı: Bu Tebliğ kapsamında, hibeye esas mal
alım tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından karşılanan ayni katkı ve referans
fiyat farkı tutarlarının toplamını,
o) Uygulama Rehberi: Bu Tebliğ kapsamındaki faaliyetlerin
yürütülmesinde; uygulama esas ve usullerine ilişkin detayları belirlemek
amacıyla, başvuru sahibi, yatırımcı, tedarikçi ve Programın yürütülmesinden
sorumlu Bakanlık merkez ve taşra personelinin kullanımı için Genel Müdürlük
tarafından hazırlanan güncel rehberi,
ö) Uygulama sözleşmesi: Bu Tebliğ kapsamında yapılan mal
alımlarında yatırımcı ile tedarikçi arasında yapılacak akdi,
p) Uygulama yılı: 1/1/2018 -
31/12/2020 tarihleri arasında, Programa ilişkin başvuru ve uygulamanın
yapılacağı her bir yılı,
r) Veri tabanı: Bu Tebliğ kapsamında yürütülen iş ve işlemlerin
izlenmesinde yardımcı olan, il müdürlükleri tarafından yetkilendirilen personelce
veri girişlerinin yapılabildiği internet ortamında çalışan yazılım sistemini,
s) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında, başvuruda bulunan ve hibe
sözleşmesi imzalayan başvuru sahiplerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Birimleri Görev ve Sorumlulukları
Genel Müdürlük
MADDE 5 – (1)
Genel Müdürlük;
a) Program ile ilgili olarak Tebliğ ve Uygulama Rehberini hazırlar.
b) Program kapsamında yıllık yatırım programı ve bütçe teklifi
hazırlıkları ile bu tekliflerin Bakanlığın ilgili birimlerine iletilmesi ve
kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
c) Program kapsamında il müdürlüğü tarafından onaylanan ödemeleri
tahakkuk işlemlerini takiben ödenmek üzere Bankaya gönderir.
ç) Program kapsamında yapılacak çalışmaların, idari, mali,
mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir şekilde yürütülmesine
destek verir.
d) Programın etkin bir şekilde yürütülebilmesi için izleme, istatistiki çalışma ve gerektiğinde kontrol işlemlerini
yapar.
e) Programın yürütülmesinde görevli personele yönelik
değerlendirme toplantıları veya eğitim programlarını hazırlar ve düzenler.
İl müdürlüğü
MADDE 6 – (1)
İl müdürlüğü;
a) Program kapsamında yapılacak çalışmaların, idari, mali,
mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir şekilde yürütülmesini
ve il bazında sekretarya ve koordinasyonunu sağlar.
b) Başvuruların amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların
bu Tebliğde, güncel Uygulama Rehberinde ve hibe sözleşmesinde, belirtilen usul
ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin sağlanmasından, uygulamaya yönelik
olarak düzenlenecek tüm belgelerin onaylanmasından ve birer suretinin
muhafazasından sorumludur. İhtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlükçe istenen bu
belgeleri gönderir.
c) Veri tabanına girilen her türlü bilgiden il müdürlükleri
sorumludur. İstatistiki açıdan yapılacak
çalışmalara esas teşkil etmek üzere il müdürlükleri istenilen bilgileri
ivedilikle ve zamanında veri tabanına girerler.
İl proje yürütme birimi
MADDE 7 – (1)
İl proje yürütme birimi;
a) Başvuru sahiplerine, başvuruların hazırlanması konusunda
ihtiyaç duyulduğunda gerekli bilgilendirmeyi yapar.
b) Bu Tebliğ ve güncel Uygulama Rehberinde yer alan esaslara göre
başvuruları inceleyerek değerlendirir, hibe sözleşmelerini düzenler,
uygulamaları takip eder, izler, ödeme taleplerini inceleyerek uygun olanları il
müdürlüğünün onayından sonra Genel Müdürlüğe gönderir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatırım Konuları, Uygulama İlleri,
Yatırımın Tamamlanma Süresi ve
Başvuru Sahiplerinde Aranan Özellikler
Yatırım konuları ve uygulama illeri
MADDE 8 – (1)
Program aşağıdaki yedi adet yatırım konusunu kapsar:
a) Tarla içi damla sulama sistemi kurulması,
b) Tarla içi yağmurlama sulama sistemi kurulması,
c) Tarla içi mikro yağmurlama sulama sistemi kurulması,
ç) Tarla içi yüzey altı damla sulama sistemi kurulması,
d) Lineer veya Center Pivot
sulama sistemi kurulması,
e) Tamburlu sulama sistemi kurulması,
f) Güneş enerjili sulama sistemi kurulması.
(2) Birinci fıkrada belirtilen yatırım konuları kapsamında Program
tüm illerde uygulanır.
Yatırımların tamamlanma süresi
MADDE 9 – (1)
Kabul edilen başvurulara ilişkin olarak başvuru sahibi ile il müdürlüğü arasında
hibe sözleşmesinin imzalanmasından sonra, 8 inci maddenin birinci fıkrasının
(a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen yatırım konularında altmış gün,
(d), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen yatırım konularında ise doksan gün
içerisinde, alımı yapılan malzemelerin tarlada montajının tamamlanmış olması
gerekir. Süresi
içerisinde yatırımcılar tarafından başvuru dosyasında yer alan projeye uygun
olarak alımı ve tarlada montajı gerçekleştirilen bireysel sulama sisteminin
tespit işlemleri, yatırımcının ödeme talebi tarihi itibarıyla en geç kırk beş
gün içerisinde il proje yürütme birimince tutanağa bağlanır.
Başvuru sahiplerinde aranan özellikler ve sorumlulukları
MADDE 10 – (1)
Bakanlık tarafından oluşturulan güncel Çiftçi Kayıt Sistemine kayıtlı olmak
şartıyla, başvuru sahibi 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yatırım
konularında başvuru yapabilir.
(2) 13/1/2011 tarihli ve 6102
sayılı Türk Ticaret Kanununda tanımlanan kolektif şirket, limitet şirket ve
anonim şirket şeklinde kurulmuş olan şirketler, ana sözleşmelerinde tarımsal
üretim yapabileceklerinin belirtilmesi şartı ile tüzel kişilik olarak
başvurabilir. Gerçek kişiler ve yukarıda belirtilen
şirketler kendilerine ait arazilerde veya 8 inci maddenin birinci fıkrasının
(a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen yatırım konularında en az üç yıl ve
üzeri süreyle, (d), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen yatırım konularında en az
beş yıl ve üzeri süreyle kiralama yaparak başvuru yapabilirler. Sulama
kooperatifleri, tarımsal kalkınma kooperatifleri, tarım kredi kooperatifleri ve
sulama birlikleri de ana sözleşmelerinde tarımsal üretim yapabileceklerinin yer
alması şartıyla, kendilerine ait arazilerde veya kamu arazilerinden on yıl ve
üzeri kiralama yaparak tüzel kişilik olarak başvuru yapabilirler. Bu
kuruluşlar, başvuruları ile birlikte, onaylanmış ve Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde yayımlanmış en son ana sözleşmelerini vermek zorundadır.
(3) Kırsal kalkınma destekleri kapsamında, 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen yatırım konularında son
üç yılda, (d), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen yatırım konularında ise son on
yılda daha önce bireysel sulamaya ilişkin hibe desteği alınan yer için başvuru
yapılamaz. Ancak, parselin bir kısmı için daha önce hibe desteği alınması
halinde parselin kalan kısmı için yukarıdaki şartları sağlamak koşulu ile
başvuru yapılabilir.
(4) Başvuru sahipleri, başvuruları kabul edilmesi halinde; hibeye
esas mal alım tutarının %50’si oranındaki katkı payını, ayni katkıyı, referans
fiyat farkını ve toplam mal alım tutarına ait KDV’nin tamamını kendi öz
kaynaklarından temin etmekle yükümlüdürler.
(5) Mal alımlarının, başvuru dosyasında yer alan projeye uygun
olarak yapılması, uygulamaların bu Tebliğ, güncel Uygulama Rehberi ve hibe
sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilip, belgelendirilmesi
ve belgelerin muhafazasından yatırımcılar sorumludur.
(6) Başvuru yapılan yıl dâhil olmak üzere son beş yıllık dönemde
yürürlüğe giren 8/3/2017 tarihli ve 30001
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince
Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına
İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No: 2017/15) kapsamında modern
basınçlı sulama kredilendirme konularından yararlananlar kredilendirmeye konu
olan aynı parsel için hibe başvurusu yapamazlar. Ancak, parselin bir kısmı için
daha önce kredi desteği alınması halinde parselin kalan kısmı için yukarıdaki
şartları sağlamak koşulu ile başvuru yapılabilir.
(7) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi akdinden sonra, teklif ve kabul
edilen mal alımını hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yapar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uygulanacak Hibe Desteği Tutarı, Oranı ve
Hibe Desteği Verilecek
Mal Alımı Gider Esasları
Hibe desteği tutarı ve oranı
MADDE 11 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında kabul edilen başvurularda, hibe sözleşmesinde belirlenen
hibeye esas mal alım tutarının KDV hariç %50’sine hibe yoluyla destek verilir.
Hibe başvuru formunda belirtilen hibeye esas mal alım tutarının, başvuru
değerlendirme aşamasında tespit edilen referans fiyatlar içinde kalan kısmı,
hibe sözleşmesinde hibeye esas mal alım tutarı olarak belirlenir. Referans
fiyatları aşan kısmı ise referans fiyat farkı olarak belirlenir ve tamamı
yatırımcı tarafından karşılanır.
(2) Hibeye esas mal alım tutarı 1.000.000.-TL’yi geçemez. Mal alım
bedellerinin, bu miktarı aşması durumunda, aşan kısım yatırımcı tarafından ayni
katkı olarak karşılanır.
(3) Hibe sözleşmesinde belirlenen hibeye esas mal alım tutarı üst
limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı fiili gerçekleşmeler sonucunda
ortaya çıkar.
(4) Başvuru bütçeleri KDV hariç hazırlanır.
Hibe desteği verilecek uygun mal alımı giderlerine ilişkin şartlar
MADDE 12 – (1)
8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yatırım konularına ilişkin
bireysel sulama sistemlerinin alım giderleri aşağıda belirtilen hususlar
çerçevesinde hibe desteği kapsamında değerlendirilir:
a) Yatırımcılar tarafından, bu Tebliğ kapsamında satın alınacak
tüm mal alımları, tedarikçilerle yapılacak uygulama sözleşmesi kapsamında
sağlanır ve hibeye esas mal alım bedelleri hibe sözleşmesinde belirtilen tutarı
aşamaz.
b) Yerinde teslim ve montaj giderleri, mal alım bedeli içinde olacak
şekilde mal alım faturası düzenlenmesi durumunda, toplam tutar hibe desteği
kapsamında değerlendirilir. Mal alım giderleri ile yerinde teslim ve montaj
giderlerinin faturada ayrı kalemler olarak faturalandırılması durumunda sadece
mal alım bedeli hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırımcılara, aşağıda yer alan bireysel sulama sistemi
grupları için belirtilen deneme ve kontrollerin yapılması şartıyla, hibe
desteği ödemesi yapılır:
a) Tarla içi yağmurlama, mikro yağmurlama, damla sulama ve yüzeyaltı damla sulama sistemi kurulması ile güneş
enerjili sulama sistemleri kurulması başvuruları kapsamında; güneş paneli,
pompa, filtre, kontrol ünitesi, ana ve yan dallara ait borular, bağlantı ekipmanı, vanalar, damlatıcı ve yağmurlama ekipmanı gibi sadece
tarla içinde kullanılan malzemelerin başvuruya ait parsellerde sisteminin
çalıştırılması, eksiksiz montaj kontrollerinin yapılması ve tespit
tutanaklarının düzenlenmesi.
b) Center pivot,
lineer ve tamburlu sistem yağmurlama sulama makinelerinin; yerinde
çalıştırılıp, kontrollerinin yapılması ve tespit tutanaklarının düzenlenmesi.
(3) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli çalıştırılan veya
düzenli ya da dönüşümlü olarak işe alınmış kişiler ile kamu çalışanları ve kamu
kurumları tedarikçi olamaz.
(4) Başvurularda belirtilecek mal alım tutarları piyasa fiyat
araştırmalarına dayandırılır ve keşifleri ayrıntılı olarak belirtilir. Hibe
sözleşmesine bağlanan mal alım tutarları ve malzeme miktarları hibe sözleşmesi
süresince artırılmaz.
(5) Başvuru kapsamında satın alınması planlanan mal ile ilgili
teknik bilgiler, şartname şeklinde düzenlenerek başvuru ekinde sunulur.
(6) Mal alım tutarının hibe desteği kısmı, kamu kaynakları
kullanılarak karşılandığı için yatırımcılar tarafından sağlanması gereken katkı
payının finansmanında hiçbir şekilde kamu kaynakları kullanılamaz.
(7) Hibeye esas proje tutarının yüzde birini aşmamak kaydı ile
proje hazırlama giderleri hibe desteği kapsamındadır.
Hibe desteğine uygun olmayan mal alım giderleri
MADDE 13 – (1)
Hibe desteği verilmeyecek olan giderler şunlardır:
a) Her türlü borç ödemeleri,
b) Faizler,
c) Başka bir kamu kaynağından finanse edilen harcama ve giderler,
ç) Kur farkı giderleri,
d) Makine ve ekipman kira
bedelleri,
e) Nakliye giderleri,
f) Bankacılık giderleri,
g) Denetim giderleri,
ğ) KDV ve ÖTV’de dâhil iade
alınan veya alınacak tüm vergiler,
h) İkinci el/kullanılmış mal alım giderleri,
ı) Eğitim giderleri,
i) Üretim tarihi, başvuru yapılan yıl dahil olmak
üzere son iki yıldan önce olan bireysel sulama sisteminin alım giderleri,
j) Faturası olmayan ve başvuru tarihinden önce veya sözleşmede
belirtilen mal alımının tamamlanma tarihinden sonra faturalanmış giderler,
k) Güncel Uygulama Rehberinde belirtilen ve yatırımcıların
tedarikçilerden temin edeceği teknik belgeler içinde yer alan belgelerden
eksiği bulunan satın alma giderleri,
l) Tarlaya montajı yapılmayan ve eksik teslim edilen bireysel
sulama sistemi giderleri.
(2) Bireysel sulama sistemlerine yönelik mal alımlarında, bent
gibi su alma yapısı inşası, yeni kuyu açılması, enerji nakil hattı, depolama
tesisi gibi yapım işleri ve su kaynağından sulama alanına kadar sadece iletim
hattı yapılması hibe desteği kapsamı dışındadır. Hibe başvurularında, tarla içi
sulama sistemi ile su kaynağından sulama alanına kadar olan su iletim hattı
birlikte projelendirildiği durumlarda, su iletim hattı maliyeti toplam
maliyetin %20’sini aşamaz, aşması durumunda artan kısım yatırımcı tarafından
ayni katkı olarak karşılanır.
(3) Bireysel sulama sistemlerine yönelik mal alımlarında, sadece
güneş enerjisi sistemini içeren, sulama sistemi içermeyen başvurular hibe
desteği kapsamı dışındadır. Hibe başvurularında, güneş enerjisi sistemi ile
sulama sisteminin birlikte projelendirildiği durumlarda, güneş enerjisi
sisteminin maliyeti toplam maliyetin %50’sini aşamaz, aşması durumunda artan
kısım yatırımcı tarafından ayni katkı olarak karşılanır.
(4) 8 inci maddenin birinci fıkrasının (ç) ve (d) bentlerinde
belirtilen yatırım konuları kapsamında yer alan makinelere ilişkin olarak;
başvurusuna ait teknik projelendirme esasları ve arazi büyüklüğü güncel
Uygulama Rehberinde belirlenen kriterlere uygun
olmayan ve/veya yatırıma konu arazinin mülkiyetine sahip olmayan yatırımcılar, bu
yatırım konusuna başvuru yapamaz. Ancak, bu fıkra hükümleri saklı kalmak
kaydıyla kamu arazilerinde on yıl ve üzeri kiralama veya tahsis yapılması
halinde başvuru yapılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Başvurular, Değerlendirme ve Değerlendirme
Nihai Kararı
Başvuru şekli, yeri ve zamanı
MADDE 14 – (1)
Başvuru dosyası, 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen bireysel sulama
sistemi alımlarını gerçekleştirmek amacıyla, güncel Uygulama Rehberinde yer
alan başvuru formu ve eklerine uygun olarak hazırlanır.
(2) Başvuruya esas projeler, 18/12/1991 tarihli
ve 91/2526 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ziraat
Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük hükümlerine göre yetkili
ziraat mühendislerince hazırlanmış olmalıdır.
(3) Başvuru için su kaynağı çeşidine göre alınması gerekli izin
belgeleri şunlardır:
a) Yerüstü su kaynakları için ilgili kurumdan alınacak Su Kaynağı
Kullanım İzni/Tahsis Belgesi,
b) Yeraltı su kaynakları için ilgili kurumdan alınacak Yeraltı
Suyu Kullanma Belgesi.
(4) 20/7/1961 tarihli ve 5/1465
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yeraltı Suları Tüzüğünde yer
alan komşu hakkı başlığı kapsamında Yeraltı Suyu Kullanma Belgesi alınmış olan
kuyular hariç, kişilere ait kuyular için sadece bir başvuru yapılabilir. Kuyu
kiralanmasıyla yapılan başvurulara hibe desteği verilmez. Ancak kiralanan arazi
içinde arazi sahibi adına Yeraltı Suyu Kullanma Belgesi olan kuyu mevcut ise
kabul edilir. Satın alınan arazilerde bulunan kuyular için yapılacak
başvurularda, arazinin yeni sahibi adına Yeraltı Suyu Kullanma Belgesi alınması
gerekir.
(5) Sulama birlikleri veya sulama kooperatifleri tarafından
işletilen toplu basınçlı sulama sistemlerinde yer alan hidrantların birden
fazla çiftçiye tahsis edilmesi durumunda, sulama birliği veya sulama
kooperatifinden su kullanım izin belgesi alınması şartıyla aynı hidrant için birden fazla başvuru yapılabilir. Ancak,
tahsis edilen debilerin toplamı, her bir hidrant için
toplu basınçlı sulama sisteminin projesinde belirtilen debinin üzerinde olması
durumunda bu belgeler uygun görülmez.
(6) Su kaynağı çeşidine göre alınması gerekli izin belgelerinin
güncel Uygulama Rehberinde belirtilen şartlarda temin edilmesi gerekir.
(7) Bu Tebliğ kapsamında yapılacak başvurular; Programın uygulama
yılı itibarıyla 1 Ocak tarihinden başlayarak altmış gün içerisinde, son başvuru
tarihi mesai bitimine kadar, başvuru sahipleri tarafından dosya halinde tek
nüsha olarak elden il müdürlüğüne teslim edilerek yapılır. Ayrıca, güncel
Uygulama Rehberinde formatı ve içeriği belirlenen ve başvuru sahibi tarafından
imzalanan dosya teslim alma/dosya iade belgesi başvuru esnasında iki nüsha
olarak dosya ile birlikte verilir. Başvuruların geçerli olabilmesi için,
başvuruya ait bilgiler veri tabanına girilir ve veri tabanından başvuru
numarası alınır. Başvuru son gününün tatil gününe denk gelmesi halinde, takip
eden ilk iş günü mesai bitimine kadar başvuru yapılabilir. Başvuruya ilişkin
işlemler güncel Uygulama Rehberinde belirtildiği şekilde yapılır.
Başvuracak yatırımcılara sağlanacak bilgi
MADDE 15 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında başvuru yapacaklar, başvuru konusunda il proje yürütme
birimlerine müracaat ederek ihtiyaç duyulan bilgileri alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgiler, başvuru
hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olacaktır. Bu
bilgi, başvurunun kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimlerinin, başvuru sahiplerine başvuru
dosyası hazırlama sorumluluğu yoktur.
(4) Başvuru sahipleri, güncel Uygulama Rehberi ve içinde yer alan
başvuru formları ile bilgilendirici dokümanları il müdürlüğü veya Genel
Müdürlük internet sayfasından temin edebilirler.
(5) İl müdürlükleri tarafından düzenlenecek çalıştay, bilgilendirme toplantıları veya internet sayfası
vasıtasıyla ilgililere bilgi aktarılabilir.
Başvuruların idari yönden incelenmesi
MADDE 16 – (1)
Başvurunun idari yönden incelenmesi il proje yürütme birimi tarafından yapılır.
Gerektiğinde bu birime konu ile ilgili ilave personel il müdürlüğünce
görevlendirilebilir.
(2) İl müdürlükleri öncelikli olarak başvuru evraklarını, başvuru
sahibinin 10 uncu maddede belirtilen niteliklere sahip olup olmadığı yönünden
inceler. Teslim alma belgesinde yer alan belgelerin var olması, bu belgelerin
içeriklerinin uygun olduğu anlamına gelmez. Başvuru evraklarının içeriklerinin
uygunluk kontrollerinde, uygunluk kriterlerini sağlamayan
hususlar bir tutanağa bağlanarak başvuru reddedilir.
Başvuruların teknik inceleme ve değerlendirilmesi
MADDE 17 – (1)
İl proje yürütme birimi tarafından, başvuru ekinde yer alan ve formatı güncel
Uygulama Rehberinde bulunan sulama projesinin teknik açıdan değerlendirilmesi
ve incelemesinde; başvuru sahibi tarafından alımı talep edilen bireysel sulama
sisteminin su kaynağı, arazi koşulları ve üretim desenine uygunluğu ve teknik
özellikleri araştırılır. Gerektiğinde bu birime konu ile ilgili teknik personel
il müdürlüğü bünyesinden veya diğer kamu kurumlarından görevlendirilebilir.
(2) Başvuru evraklarının teknik açıdan değerlendirilmesi ve
incelenmesinde uygunluk kriterlerini sağlamayan
hususlar ve eksik başvurular bir tutanağa bağlanarak başvuru reddedilir.
Değerlendirme nihai kararı
MADDE 18 – (1)
Program kapsamında başvuruların yapıldığı her il için Genel Müdürlük tarafından
tahsis edilen ödenek miktarı kadar başvuruya hibe desteği sağlanır,
değerlendirme nihai kararı söz konusu ödenek esas alınarak verilir. İllere
tahsis edilecek ödenek tutarı, iller bazında toplam başvuru sayısı ve talep
edilen hibe miktarına göre bütçe imkânları çerçevesinde belirlenir.
(2) Başvuruların, idari yönden incelenmesinde ve teknik inceleme
ve değerlendirilmesinde uygun görülen başvurulara ait hibe tutarının, illere
tahsis edilmiş ödenek tutarını geçmemesi durumunda uygun görülen başvurular
için asil başvuru sahibi listesi hazırlanır. Uygun görülen başvurulara ait hibe
tutarının, illere tahsis edilmiş ödenek tutarından fazla olması durumunda ise,
güncel Uygulama Rehberinde formatı ve içeriği verilen Başvuru Değerlendirme
Kriterleri Tablosu düzenlenerek puanlama yapılır. Yapılan puanlama sonuçlarına
göre asil ve yedek başvuru sahibi listeleri hazırlanır. Hazırlanan bu listeler
il müdürlüğünün onayı ile kesinleşir.
(3) İl müdürlüğünün bir başvuruyu reddetme ya da hibe vermeme
kararı kesindir.
Değerlendirme sonuçlarının açıklanması
MADDE 19 – (1)
Son başvuru tarihi mesai bitimine kadar teslim edilen başvurular en fazla otuz
günde il proje yürütme birimi tarafından incelenerek değerlendirilir.
Değerlendirme kriterlerine ve ödenek
durumuna göre; asil, reddedilen ve yeterli ödenek tahsis edilememesi durumunda
yedek başvuru sahipleri listeleri hazırlanarak onaya sunulur, onay süresi beş
günü geçemez. İl müdürlüğünün onayından sonra reddedilen başvurular, başvuru
sahiplerine on gün içerisinde yazılı tebliğ edilir. Onaylanan asil ve varsa
yedek başvuru sahibi listeleri on gün süresince il müdürlüğü internet sitesinde
ve duyuru panolarında yayımlanır, bu başvuru sahiplerine ayrıca yazılı tebligat
yapılmaz.
(2) Asil listedeki başvuru
sahiplerinden değerlendirme sonuçlarının yayımlanmasının son gününden itibaren
on günlük süre içerisinde hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru sahiplerinin
yerine, varsa yedek listeden puan sıralamasına göre gerekli sayıda başvuru
sahibi belirlenerek, il müdürlüğü internet sitesinde ve duyuru panolarında beş
gün süresince yayımlanır, bu başvuru sahiplerine ayrıca yazılı tebligat
yapılmaz.
ALTINCI BÖLÜM
Hibe Sözleşmesi, Uygulama ve Hibe Desteği
Ödemesi
Hibe sözleşmesi
MADDE 20 – (1)
Başvuruları kabul edilen başvuru sahipleri, değerlendirme sonuçlarının il
müdürlüğü internet sitesinde ve duyuru panolarında yayımlanmasının son gününden
itibaren on gün içerisinde, il müdürlüğü ile hibe sözleşmesi imzalamak
zorundadır. Hibe sözleşmesinin imzalanacağı son günün tatil gününe denk gelmesi
halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar hibe sözleşmesi
imzalanabilir. Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ile başvuru sahipleri arasında
akdedilir. Hibe sözleşmesi içerik ve formatı, Genel Müdürlük tarafından bu
Tebliğ çerçevesinde hazırlanan güncel Uygulama Rehberinde yer alır.
(2) Yedek listeden belirlenen başvuru sahipleri, yedek liste
değerlendirme sonuçlarının yayımlanmasından itibaren on gün içerisinde il
müdürlüğü ile hibe sözleşmesi imzalamak zorundadır. Hibe sözleşmesinin
imzalanacağı son günün tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iş günü
mesai bitimine kadar hibe sözleşmesi imzalanabilir.
(3) Başvuru sahibinin başvuruda belirlediği hibeye esas mal alım
tutarının, sözleşmede yer alacak referans fiyat farkı tutarı ve hibeye esas mal
alım tutarı miktarları, başvuru süresinin bitiminden sonra Bakanlık ve/veya
Genel Müdürlük resmî internet sitesinde yayımlanan referans fiyat listeleri
yardımıyla belirlenir. Sözleşmede yer alacak hibeye esas mal alım tutarı üst
limitleri ifade eder ve bu tutarın tespitinde kullanılan fiyatlar referans
fiyatın üzerinde olamaz. Referans fiyat listesinde olmayan veya metraj
gerektiren bireysel sulama sisteminin hibe sözleşme değerini belirlemekte il
proje yürütme birimi yetkilidir.
(4) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ile yatırımcı arasında iki adet
olarak akdedilir. Taraflarca imzalanmış hibe sözleşmesinin bir adedi il
müdürlüğünde, bir adedi de yatırımcı tarafından muhafaza edilir.
(5) Süresi içerisinde hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru
sahipleri hibe desteğinden yararlandırılmazlar.
(6) Gerçek kişilerin başvurularında başvuru sahibinin, hibe
sözleşmesini imzalamadan önce veya sözleşme imzalandıktan sonra vefat etmesi
halinde, yasal mirasçılarının talep etmesi durumunda başvuruda aranan koşulları
sağlaması şartıyla hibe başvurusu veya hibe sözleşmesi tadil edilerek
uygulamalara devam edilir.
Bireysel sulama sistemi alımlarında yükümlülüklerin yerine
getirilmemesi
MADDE 21 – (1)
Yatırımcı bu Tebliğ, güncel Uygulama Rehberi ve hibe sözleşmesi koşullarına
uygun olarak hareket etmediği takdirde, il müdürlüğü hibe sözleşmesini fesheder.
Mal alım usul ve esasları
MADDE 22 – (1)
Yatırımcılar, yatırımın uygulamasında yapacakları her türlü mal alımını,
başvuruda belirlediği ve ekinde verdiği teknik şartnameye uygun olarak yapar.
(2) İl proje yürütme birimi onayı olmaksızın başvuruya ait proje
unsurları değiştirilemez. Ancak, başvuruya ait proje unsurlarında teknik bir
gerekçe ile değişiklik yapılması gerektiği takdirde mal alım süresi içinde
yatırımcı durumu gösterir belgeler ve dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur. İl
proje yürütme birimi on gün içerisinde değişiklik talebini inceler,
değişikliğin uygun görülmesi halinde, hibe sözleşmesinde belirtilen hibeye esas
mal alım tutarı ile bu tutara ilişkin sözleşme ekindeki malzeme miktarını
aşmaması ve puanlamayı etkilememesi kaydıyla yatırımcı ile il müdürlüğü
arasında hibe sözleşmesi ek metni düzenlenerek değişiklik yapılabilir.
(3) Referans fiyat listesinde bulunmayan veya metraj gerektiren
bireysel sulama sistemi için, fiyat tespitlerini il proje yürütme birimi bir
rapora bağlayarak hazırlar. Fatura kalemlerinin veya bedelinin referans
fiyattan fazla olması durumunda, sadece referans fiyatın %50’si üzerinden hibe
desteği ödenir. Ancak, bireysel sulama sisteminin hibeye esas yatırım tutarı
referans fiyatın altında olduğunda malın satın alımında gerçekleşen fiyat
üzerinden kesilen fatura kalemlerinin veya bedelinin KDV hariç %50’sine hibe
desteği sağlanır.
(4) Yatırımcı, satın aldığı bireysel sulama sisteminin, başvuru
yaptığı parselde montajının tamamlanmasından sonra alıma ait faturayı kestirir
ve güncel Uygulama Rehberinde örneği yer alan Mal Teslim Tutanağını düzenletir.
Hibe desteği ödeme talebi
MADDE 23 – (1)
Yatırımcılar, mal alımlarına ait fiili gerçekleşmelerden sonra ödeme taleplerini, 4/1/1961tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve diğer
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlenmiş fatura ve güncel Uygulama
Rehberinde yer alan Ödeme Talep Formu ekinde istenilen belgeler ile birlikte
mal alım süresini takiben on gün içerisinde, son gününün tatil gününe denk
gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar, il müdürlüğüne
teslim eder.
(2) Mal alım faturasının tarihi, hibe sözleşmesinin taraflarca
imzalanmasını takip eden 9 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen süreler
içerisinde olmak zorundadır. Fatura tarihinin bu süreyi aşması ve/veya ödeme
talebinin süresi içinde yapılmaması durumunda il müdürlüğünce hibe sözleşmesi
feshedilir. Hibe sözleşmesinde belirtilen durum ve mücbir sebepler haricinde
hibe sözleşmesine ilişkin süre uzatımı ve askıya alınma söz konusu değildir.
(3) İl proje yürütme birimi; yatırımcının ödeme talebi tarihinden
itibaren kırk beş gün içerisinde bireysel sulama sisteminin başvuruya ait
parselde montaj kontrollerini yaparak tespit tutanaklarını düzenler.
(4) Hibe sözleşmesine uygun olarak mal alımı yapan ve tespit
işlemleri tamamlanan yatırımcıların ödeme taleplerine ait veriler il
müdürlüklerindeki yetkili kişilerce, veri tabanına girilir. İl müdürlüğü onaylı
olmak üzere, veri tabanından alınan ödemeye esas yatırımcı listesi iki nüsha,
ilçe detayında icmal tablosu ise bir nüsha şeklinde düzenlenir. Düzenlenen
ödemeye esas yatırımcı listesinin bir nüshası Genel Müdürlüğe gönderilir, bir
nüshası da il müdürlüğünde muhafaza edilir. Onay sorumluluğu il müdürlüklerine
ait olan ödemeye esas yatırımcı listesi, Genel Müdürlüğün ilgili birimlerince
banka ödeme formatına dönüştürülür.
(5) İl müdürlükleri, ödeme işleminden sonra yatırımcıların banka
bilgilerinde ve ödenecek rakamda hata tespit ederse, yetkili kişilerce Hata
Düzeltme başlığı altında doğru bilgiler, uygulama yılı itibarıyla ödemelerin
son ayı olan Aralık ayının en geç yedisine kadar Genel Müdürlüğe tablo halinde
gönderilir. Genel Müdürlük bu hata düzeltmelerini tek liste halinde ödeme yapan
Bankaya yazı ile bildirir.
Hibe desteği ödemeleri
MADDE 24 – (1)
Ödemeler bütçe serbestliği çerçevesinde yapılır.
(2) Hibe ödemesi; yatırımcı gerçek kişi ise T.C. kimlik
numarasına, tüzel kişi ise vergi numarasına göre yatırımcı adına Bankadaki
hesaba gönderilir.
(3) Hibe ödemeleri, Türk Lirası olarak yapılır.
(4) Ödemeyle birlikte, yatırımcılar tarafından; vergi
dairelerinden alınacak veya il müdürlüğü tarafından internet ortamından
çıkartılacak vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair belge ile tüzel kişiliği
haiz yatırımcılar tarafından bunlara ilaveten Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi
geçmiş prim borcu olmadığına dair belgenin ibraz edilmesi gerekir.
(5) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden
itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte,
anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(6) Bu Tebliğle belirlenen destekleme ödemelerinden, idari hata
sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı
tespit edilen yatırımcılar il müdürlüklerinin internet sitelerinde ilan
edilerek, beş yıl süreyle 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi gereğince
hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
Programdan sağlanan malların mülkiyeti
MADDE 25 – (1)
Yatırımcı, hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış bireysel sulama sisteminin
mülkiyetini, yerini ve amacını yatırımın bitiminden sonra 8 inci maddede yer
alan (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan yatırım konuları için üç yıl,
(d), (e) ve (f) bentlerinde yer alan yatırım konularında ise beş yıl sonrasına
kadar değiştiremez. Bu
amaçla, il müdürlükleri yılda en az bir kere olmak üzere sulama sezonunda
yatırımları yerinde kontrol eder ve tutanağa bağlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetim
MADDE 26 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında yapılan tüm işlemler Bakanlık tarafından denetlenir. Bu
denetimler sırasında yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler
il proje yürütme birimi elemanlarınca sunulur.
(2) Program kapsamındaki kaynakların usulsüz kullanılması, israfı
veya heba edilmesi durumunda ilgililer hakkında gerekli inceleme ve soruşturma
Bakanlıkça yapılır.
Programın uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 27 – (1)
Bu Tebliğin genel uygulama usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak
amacı ile Genel Müdürlük tarafından Uygulama Rehberi, genelgeler ve veri tabanı
üzerinden duyurular yayımlanır. Uygulama Rehberi yıl içinde oluşan ihtiyaçlar
çerçevesinde güncellenebilir. Bu yayınlar uygulamada dikkate alınır.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 28 – (1) 29/4/2016 tarihli ve 29698 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Bireysel Sulama Sistemlerinin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2016/13) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 29 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.