KIRSAL KALKINMA DESTEKLERİ KAPSAMINDA TARIMA DAYALI
YATIRIMLARIN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2017/22)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; doğal kaynaklar ve
çevrenin korunmasını dikkate alarak kırsal alanda gelir düzeyinin
yükseltilmesi, tarımsal üretim ve tarıma dayalı sanayi entegrasyonunun
sağlanması için küçük ve orta ölçekli işletmelerin desteklenmesi, tarımsal
pazarlama altyapısının geliştirilmesi, gıda güvenliğinin güçlendirilmesi, kırsal
alanda alternatif gelir kaynaklarının oluşturulması, kırsal ekonomik altyapının
güçlendirilmesi, tarımsal faaliyetler için geliştirilen yeni teknolojilerin
üreticiler tarafından kullanımının yaygınlaştırılması, yürütülmekte olan kırsal
kalkınma çalışmalarının etkinliklerinin artırılması, kırsal toplumda yerel
kalkınma kapasitesinin oluşturulmasına katkı sağlamak için yeni teknoloji
içeren yatırımların desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 1/1/2016-31/12/2020 tarihleri
arasında, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeyi sağlamak, tarım ve tarım
dışı istihdamı geliştirmek, gelirleri artırmak ve farklılaştırmak için kadın ve
genç girişimciler öncelikli olmak üzere gerçek ve tüzel kişilerin ekonomik
faaliyetlere yönelik yatırımlar için yapılacak hibe ödemelerine ilişkin
hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanunu, 22/2/2016 tarihli ve 2016/8541 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı
Yatırımların Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Avan proje: Başvuru konusu olan tesise ait vaziyet
planı ile tesisin ihtiyaçlarına göre elde edilen verilere dayanılarak
hazırlanan plan ve kesitlerin yer aldığı projeyi,
b) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
c) Elektronik ağ: “www.tarim.gov.tr”
internet adresini,
ç) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
d) Gerçek kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri taşıyan birey tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek
yatırımları,
e) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il müdürlüğü
arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların yetki ve
sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
f) Hibeye esas proje tutarı: Bu Tebliğde belirtilen
kriterleri sağlayan hibe desteği verilecek giderler toplamını,
g) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
ğ) İl proje değerlendirme komisyonu: Vali yardımcısı
başkanlığında; il gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü, yatırım izleme
koordinasyon başkanlığı veya il özel idaresi genel sekreterliği, il çevre ve
şehircilik müdürlüğü, ticaret borsası, ziraat odası başkanlığı ile ihtiyaç
duyulması halinde proje konusuna göre belirlenecek diğer ilgili üniversite,
sivil toplum kuruluşu ve kamu kurumu temsilcilerinden en az beş kişiden
oluşturulan ve bu Tebliğ kapsamında ilinde yapılan proje başvurularını
değerlendiren komisyonu,
h) İl proje yürütme birimi: İl düzeyinde programın
tanıtımından, projelerin uygulamasından ve tamamlanan projelerin izlenmesinden
sorumlu olan, yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürüten, ilgili şube
müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer kamu kurumu
elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile oluşturulan en az üç
kişilik birimi,
ı) İlerleme raporu: Yatırımcı tarafından hazırlanıp üç
ayda bir il müdürlüğüne teslim edilen iş gerçekleşme raporunu,
i) Kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenilenmesine
yönelik yatırım: Faal olsun veya olmasın, çalışma ve üretim izinleri başvuru
sahibi adına olmak üzere yasal izinleri alınmış ve tarımsal ürünlerden belli
bir ürünün işlenmesi, depolanması ve paketlenmesine yönelik olarak yapılmış
tesisler, kırsal turizm hariç kırsal ekonomik altyapı yatırımları ile tarımsal
üretime yönelik sabit yatırımlar için yeni teknolojiler içeren makine-ekipman
alımları ve gerekli olması halinde inşaat giderini kapsayan yatırımı,
j) Kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına yönelik
yatırım: Tarımsal ürünlerden belli bir ürünün işlenmesi, depolanması,
paketlenmesi ile tarımsal üretime yönelik sabit yatırım projelerine yönelik
olarak inşaatı yarım kalmış tesislerin inşaatının tamamlanması ve gerekli
makine ekipmanının alımını ya da inşaatı tamamlanmış ancak üretime geçmemiş
tesislerin makine ekipman alımlarını içeren projeyi,
k) Kırsal alan: 31/12/2012 tarihli TÜİK verilerine
dayanılarak nüfusu 20.000’den az olan tüm illerdeki yerleşim yerlerini,
l) Kırsal ekonomik altyapı: Kırsal turizm, bilişim
sistemleri ve eğitimi, el sanatları ve katma değerli ürünler, çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemlerini,
m) Merkez proje değerlendirme komisyonu: İl proje
değerlendirme komisyonu tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda uygun görülen öncelikle proje başvurularına ait değerlendirme
raporlarını, ihtiyaç olması halinde uygun görülen proje başvurularını, bu
Tebliğde yer alan esaslar doğrultusunda değerlendiren ve Genel Müdürlükçe;
aralarında ilgili Genel Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanının bulunduğu en az
beş, en fazla dokuz kişiden oluşturulan komisyonu,
n) Nihai rapor: Yatırımcı tarafından yatırıma ait fiili
uygulamaların tamamlanmasını takiben son ödeme talebi evrakı ile birlikte
hazırlanıp il müdürlüğüne teslim edilen ve il müdürlüğünce uygun kabul edilen
raporu,
o) Ödeme icmal tablosu: Yalnız bir yatırıma ait olan o
dönemin inşaat ödemeleri ile makine, ekipman ve malzeme ödemelerini kapsayan
tabloyu,
ö) Program: Kırsal kalkınma yatırımlarının desteklenmesi
programını,
p) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirecekleri
yatırım projelerini,
r) Proje toplam tutarı: Program kapsamında hibeye esas
proje tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından gerçekleştirilen ayni katkı
tutarının toplamını,
s) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar: Büyükbaş,
küçükbaş, hindi ve kaz yetiştiriciliği, su ürünleri ve kültür mantarı üretimine
yönelik sabit yatırım tesislerini,
ş) Tarımsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel ürünleri,
hayvansal ürünleri ve su ürünlerini,
t) Tatbikat projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin etütleri yapılmış, yapı elemanları
kesitlerinin ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve gereçleriyle
teknik özelliklerinin belirtildiği, mimari, statik, elektrik, sıhhi tesisat
projeleri ile maliyet hesapları dahil her türlü ayrıntıyı içeren projeyi,
u) Tüzel kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri sağlayan bireylerin yasal olarak oluşturdukları ticari ortaklıklar
tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek yatırımları,
ü) Uygulama sözleşmesi: Yatırımcılar ile proje kapsamında
satın aldıkları makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işlerini sağlayan
yükleniciler arasında yapılacak akdi,
v) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje hazırlayıp
başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek hibe sözleşmesi imzalayan gerçek
ve tüzel kişileri,
y) Yenilenebilir enerji: Jeotermal, biyogaz, güneş ve
rüzgar enerjisini,
z) Yeni yatırım tesisi: Tarımsal ürünlerden belli bir
ürünün işlenmesi, depolanması, paketlenmesi ile yenilenebilir enerji kullanan
sera, kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal turizm ve tarımsal üretime
yönelik sabit yatırım projelerine yönelik olarak henüz yapı ruhsatı alınmamış
yatırım yerinde temelden yapılacak inşaat ve makine ekipman alımını kapsayan
tesisi,
aa) Yüklenici: Hibe sözleşmesi akdedilen yatırım projesi
kapsamında yatırımcılar tarafından satın alınacak makine, ekipman ve malzeme
ile inşaat işlerini sağlayan bağımsız gerçek ve tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı
Uygulama Birimleri
Genel Müdürlük
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki çalışmaları Bakanlık
adına Genel Müdürlük yürütür. Genel Müdürlük;
a) Programın tanıtımını ve yatırımcıların
bilgilendirilmesini sağlar. Program kapsamında yapılacak çalışmaların
kontrolüne, idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
b) Program ile ilgili olarak, yıllık yatırım programı ve
bütçe teklifi hazırlıkları, bu tekliflerin ilgili Bakanlık birimlerine
iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
c) Programın izleme ve değerlendirmesini yapar veya
yaptırır.
İl müdürlüğü
MADDE 6 – (1) İl müdürlüğü, program kapsamındaki
çalışmaların Bakanlık adına 46 ncı maddede belirtilen sorumlulukların idari,
mali, hukuki, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir şekilde
yürütülmesini ve program kapsamında yapılacak tüm çalışmaların il bazında
uygulanmasını, izlenmesini, sekretaryasını ve koordinasyonunu sağlar.
İl proje değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme
birimi
MADDE 7 – (1) İl Proje Değerlendirme Komisyonu;
a) Program kapsamında alınan hibe başvurularının idari
uygunluğunu, başvuru sahiplerinin ve projelerin uygunluğunu kontrol eder,
başvuruları ön değerlendirme ve genel değerlendirme kriterleri açısından
inceler, tüm proje başvurularının nihai puanlarını tespit eder, değerlendirme
raporlarını ve sonuç tablolarını hazırlar, program teklif listelerini belirler.
b) Başvuruların, bu Tebliğe, uygulama ve değerlendirme
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden sorumludur. Komisyon
en az beş kişiden oluşturulur.
(2) İl proje yürütme birimi;
a) İl düzeyinde programın tanıtımı, projelerin
uygulanması ve tamamlanan projelerin beş yıl süreyle izlenmesi ile ilgili
olarak yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürütür. Bu birim; ilgili
şube müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer kamu kurumu
elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile en az üç kişiden oluşur.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında potansiyel
başvuru sahiplerini program hakkında ve proje başvurularının hazırlanması
konusunda bilgilendirir.
c) İl proje yürütme biriminde görevli elemanlar il proje
değerlendirme komisyonunda görevlendirilemez. İl proje değerlendirme
komisyonunda görevlendirilen üyeler hiçbir şekilde il proje yürütme birimi
elemanlarından oluşturulamaz.
ç) Hibe sözleşmesi imzalanmadan önce; başvuru aşamasında
elektronik ortama girişi yapılan bilgi ve belgelerle sunulan hibe sözleşmesi ve
eklerinin uyumunu ve mevzuata uygunluğunu inceler. İnceleme sonucunu bir rapora
bağlar ve hibe sözleşmesi imzalamaya yetkili il müdürüne sunar.
d) Projelerin uygulamasını bu Tebliğ, yürürlükteki ilgili
mevzuat ve bu amaçla Genel Müdürlük tarafından hazırlanan uygulama rehberi,
satın alma kitabı, genelgeler ve uygulama talimatları hükümleri doğrultusunda
kontrol eder, izler ve değerlendirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı
Tarıma Dayalı
Ekonomik Yatırım Konuları Yatırım Yeri ve Yatırım Süresi
Yatırım konuları
MADDE 8 – (1) Ekonomik yatırım konularında;
a) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik yeni tesislerin yapımı,
b) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik mevcut faal olan veya olmayan tesislerin kapasite
artırımı ve/veya teknoloji yenilenmesi,
c) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik kısmen yapılmış yatırımların tamamlanması,
ç) Yenilenebilir enerji kaynakları kullanan yeni
seraların yapımı,
d) Bu Tebliğ kapsamında bulunan konularla ilgili tarımsal
faaliyetlere yönelik yapılmış tesisler ile bu Tebliğ kapsamında yapılacak
tesislerde, ayrıca üç dekardan küçük olmaması şartıyla örtü altı kayıt
sistemine kayıtlı mevcut modern seralarda kullanılmak üzere; yenilenebilir
enerji kaynaklarından jeotermal ve biyogazdan ısı ve/veya elektrik üreten
tesisler ile güneş ve rüzgar enerjisinden elektrik üreten tesislerin yapımı,
e) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar,
f) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Kırsal ekonomik altyapı yatırım konularında;
a) Kırsal turizm yatırımları,
b) Çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik
altyapı sistemleri,
c) El sanatları ve katma değerli ürünler,
ç) Bilişim sistemleri ve eğitimi,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(3) Tarımsal ürünlerin işlenmesi kapsamında, başka bir
yatırım tesisinde ilk işlemesi yapılan mamul ürünün ikincil işlenmesine ve
paketlenmesine yönelik yatırım teklifleri hibe desteği kapsamında
değerlendirilmez. Sert kabuklu meyveler bu madde kapsamında değildir.
(4) Un ve karma yem konularında yeni yatırım tesisi
başvuruları kabul edilmez. Kütlü pamuk konusunda kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme dışındaki başvurular kabul edilmez. Çay konusunda sadece yaş
çay üretiminin yapıldığı illerdeki başvurular kabul edilir.
(5) Tarımsal ürünlerin depolanmasına yönelik yeni tesis
başvurularında sadece çelik silo ve soğuk hava deposu hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
(6) Yatırımcılar bu Tebliğ kapsamında tüm yatırım
konularında ülke genelinde sadece bir adet proje başvurusunda bulunabilir.
(7) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal turizm
için yeni tesis, diğer yatırımlar için kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenileme konusunda başvuru yapılabilir. Ayrıca, kırsal turizm ve el sanatları
ve katma değerli ürünler konularına sadece kırsal alanda başvuru yapılabilir.
(8) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri hariç, bütün
başvurularda başvuruya esas yatırım konusunun hibe desteği kapsamında
değerlendirilebilmesi ve hibe desteğinden yararlanabilmesi için, alınmış veya
alınacak olan yapı ruhsatı ve yapı kullanım izin belgelerinin mutlaka başvuru
konusu ile uyumlu olması gerekir.
(9) Tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ile bunların
üst birlikleri hariç, son başvuru tarihinde faaliyet süresi beş yılını
doldurmamış tesisler Kapasite Artırımı ve Teknoloji Yenileme niteliğinde
başvuruda bulunamaz. Ayrıca daha önce Kırsal Kalkınma Yatırımlarının
Desteklenmesi Programı Çerçevesinde hibe desteğinden yararlanmış olan tesisler
için nihai rapora bağlanma tarihi itibarı ile beş yılını doldurmamış olanlar
Kapasite Artırımı ve Teknoloji Yenileme veya Tamamlama niteliğinde bu Tebliğ
kapsamında hibe başvurusunda bulunamaz.
(10) Bütün
başvurularda yatırım yerinin; başvuru sahibi adına olması veya Hazine,
belediye, il özel idaresi, ticaret odası, sanayi odası, ziraat odası, ticaret
borsası, Vakıflar Genel Müdürlüğü, organize sanayi bölgesi, tarıma dayalı
ihtisas organize sanayi bölgesi ve küçük ihtisas sanayi sitesinden başvuru sahibi
adına bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren en az yedi yıl tahsis/irtifak
tesis edilmiş olması veya Hazine, belediye, il özel idaresi, ticaret odası,
sanayi odası, ziraat odası, ticaret borsası, Vakıflar Genel Müdürlüğü ile
bunlar dışında kalan tüzel ve gerçek kişilerden bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren en az yedi yıl kiralanmış olması gerekir. Tarımsal amaçlı
kooperatiflerce balıkçı barınaklarına yapılacak olan bütün yatırım konularına
ait başvurularda yedi yıl kira süresi şartı aranmaz.
(11) Yatırım, mülkiyeti veya kullanım hakkı başvuru
sahibine ait olmak üzere bitişik birden fazla parselde yer alabilir. Mevcut
seralarda kullanılmak üzere yenilenebilir enerji üretim tesisi konulu
başvurularda güneş enerjisi kullanılması halinde teknik gerekçelerinin
açıklanması ve ilgili mevzuata aykırı olmaması durumunda paneller komşu
parsellerde yer alabilir.
(12) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri konusunda yapılan
başvurularda mevcut kümeslerin 18/3/2010 tarihli ve 5977 sayılı Biyogüvenlik
Kanunu hükümleri ile birlikte 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner
Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine göre zorunlu olan
biyogüvenlik tedbirleri hibe kapsamında değerlendirilir.
(13) Niteliği yeni tesis olan başvurular sadece kırsal
alan ve tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgelerinde yapılır.
Uygulama illerinin yatırım konuları
MADDE 9 – (1) Program çerçevesinde Afyonkarahisar, Ağrı,
Amasya, Ankara, Aydın, Balıkesir, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Giresun, Hatay, Isparta,
Mersin, Kars, Kastamonu, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş,
Mardin, Muş, Nevşehir, Ordu, Samsun, Sivas, Tokat, Trabzon, Şanlıurfa, Uşak,
Van, Yozgat, Aksaray, Karaman, Ardahan illerinde;
a) Yaş meyve sebze tasnif, paketleme ve depolama
yatırımları hariç bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması konusunda sadece ham derinin işlenmesi ve günlük en fazla 20 baş
hayvan kesim kapasiteli mezbaha,
c) Soğuk hava deposu,
ç) Çelik silo,
d) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
e) Yenilenebilir enerji kullanan yeni sera,
f) Yenilenebilir enerji üretim tesisleri,
g) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularından; çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri, bilişim sistemleri
ve eğitimi yatırımları.
(2) Adana, Adıyaman, Antalya, Artvin, Bilecik, Bingöl,
Bitlis, Bolu, Edirne, Eskişehir, Gaziantep, Gümüşhane, Hakkari, İstanbul,
İzmir, Kayseri, Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Muğla, Niğde, Rize, Sakarya,
Siirt, Sinop, Tekirdağ, Tunceli, Zonguldak, Bayburt, Kırıkkale, Batman, Şırnak,
Bartın, Iğdır, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye ve Düzce illerinde ise;
a) Bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
c) Su ürünlerinin işlenmesi, paketlenmesi ve depolanması,
ç) Soğuk hava deposu,
d) Çelik silo,
e) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
f) Yenilenebilir enerji kullanan yeni sera,
g) Yenilenebilir enerji üretim tesisleri,
ğ) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar,
h) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularından; kırsal
turizm, çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri, el
sanatları ve katma değerli ürünler, bilişim sistemleri ve eğitimi yatırımları,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
Yatırım süresi
MADDE 10 – (1) Yatırım projelerinin fiziki olarak
tamamlanma son tarihi 1/10/2018’dir. Bu tarih itibarıyla fiziki olarak
tamamlanamayan projeler, yatırımcıların talebi ve il müdürlüğünün uygun görmesi
halinde kendi kaynakları ile doksan günü aşmamak üzere verilecek süre içinde
fiziki gerçekleşmesi tamamlanır. 1/10/2018 tarihinde veya ek süre sonunda
fiziki gerçekleşmeleri tamamlanmış olan ancak yasal izinlerini alamamış
yatırımlar için ise yatırımcının başvurması halinde doksan günü aşmamak üzere
yasal izinleri alabilmesi için süre verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Sahiplerinde Aranılacak Özellikler
Ekonomik yatırımlar için başvuru sahiplerinde aranacak
özellikler
MADDE 11 – (1) 8 inci maddede belirtilen yatırım
konularını gerçekleştirmek üzere hazırlanacak proje başvuruları gerçek ve tüzel
kişiler tarafından yapılır.
(2) Kırsal ekonomik alt yapı konularından kırsal turizm
ve el sanatları ve katma değerli ürünler hariç başvuru sahibi gerçek ve tüzel
kişilerin, Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçi kayıt sistemine veya Bakanlık
tarafından oluşturulmuş diğer kayıt sistemlerine son başvuru tarihinden önce
kayıtlı olması gerekir.
(3) Tüm yatırımlara yönelik proje konularına
başvurabilecek tüzel kişilerin idari ve mali açıdan kamudan bağımsız olması
gerekir.
(4) Tüm yatırımlar için son başvuru tarihinden önce
kurulan;
a) Kollektif şirket, limited şirket ve anonim şirket
şeklinde kurulmuş olan şirketler ve bunların aralarında oluşturdukları
ortaklıklar,
b) Tarımsal amaçlı kooperatifler, üretici birlikleri ile
bunların üst birlikleri,
ekonomik yatırım konularına tüzel kişilik olarak
başvurabilirler.
(5) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
kuruluşlar, kuruluş tüzüklerinde/ ana sözleşmelerinde belirtilen faaliyet
alanları ile ilgili yatırım konularına başvurabilir.
(6) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
kuruluşların proje başvurusu, hibe sözleşmesi imzalanması ve uygulamaların
gerçekleştirilmesi konularında yetkili kurullarından son başvuru tarihinden
önce yetki almış olması ve bu yetki belgesini proje başvurularında ibraz etmiş
olmaları gerekir.
Uygun olmayan başvuru sahipleri
MADDE 12 – (1) 11 inci maddede açıklanan gerçek ve tüzel
kişilikler haricindekiler hibe başvurusunda bulunamazlar.
(2) Önceki tebliğler kapsamında hibe sözleşmesi imzalayan
yatırımcılardan yatırımını henüz nihai rapora bağlayamayanlar, hibe
başvurusunda bulunamazlar.
(3) Tarımsal amaçlı kooperatifler ve birlikler hariç,
tüzel kişi ortaklarının gerçek kişi olması halinde ortaklar gerçek kişi olarak
hibe başvurusunda bulunamaz. Ayrıca tüzel kişi ortaklarının tüzel kişi olması
halinde de tüzel kişi ortaklar ayrı olarak
hibe başvurusunda bulunamaz. Gerçek ve/veya tüzel kişiler kendileri hibe
başvurusunda bulunmaları halinde oluşturdukları ya da oluşturacakları farklı
tüzel kişi olarak ayrıca hibe başvurusunda bulunamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hibeye Esas Proje Toplam Tutarları ve Destekleme Oranı
Ekonomik yatırım konularında yatırım tutarı ve destekleme
oranı
MADDE 13 – (1) Ekonomik yatırım konularında hibeye esas
proje tutarı;
a) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yatırım
konularında hibeye esas proje tutarı; yatırım niteliği yeni tesis olan
başvurularda 2.000.000 Türk Lirası, yatırım niteliği kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme olan başvurularda 1.500.000 Türk Lirası, yatırım niteliği
tamamlama olan başvurularda ise 1.750.000 Türk Lirası,
üst limitini geçemez.
(2) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularında hibeye
esas proje tutarı;
a) 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yatırım
konularında hibeye esas proje tutarı; kırsal turizme yönelik niteliği yeni
tesis olan yatırımlar için 1.500.000 Türk Lirası, diğer yatırım konuları için
500.000 Türk Lirası,
üst limitini geçemez.
(3) Hibeye esas proje tutarı alt limiti en az 30.000 Türk
Lirası’dır. Bu limitin altındaki başvurular kabul edilmez.
(4) Hibeye esas proje tutarının %50’sine hibe yoluyla
destek verilir. Diğer %50’si oranındaki tutarı başvuru sahipleri temin etmekle
yükümlüdür.
(5) Proje bütçesi KDV (Katma Değer Vergisi) hariç
hazırlanır.
(6) Proje toplam tutarının; bu maddede belirlenen hibeye
esas proje tutarını aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje
sahiplerince ayni katkı olarak finanse edilmesi ve yatırım süresi içerisinde
tamamlanması gerekir. Bu durumun hibe başvurusu ile beraber taahhüt edilmesi
şarttır.
(7) Küçük ve orta ölçekli ekonomik faaliyetlere yönelik
yatırım tesislerinin desteklenmesi amaçlandığından, başvuruda belirtilen proje
toplam tutarı ile yatırım konusunun tam olarak gerçekleşmesi sağlanır.
ALTINCI BÖLÜM
Proje Giderleri
Hibe desteği kapsamındaki proje gider esasları
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ kapsamında hibe desteği
verilecek proje giderlerinin;
a) Yatırımcı ile akdedilen hibe sözleşmesinden sonra
gerçekleştirilmesi,
b) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan tatbikat projesinde belirtilmiş
olması ve hibe desteği verilecek proje giderleri kapsamında yer alması,
c) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan proje bütçesi
tablosundaki hibeye esas proje giderlerinin, tüm başvurularda 13 üncü maddede
belirtilen limitlerin içerisinde kalması,
ç) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan iş planında öngörülen
yatırım süresi içerisinde gerçekleşmesi, hibe desteği kapsamındaki giderlerin
Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında belirtilen kurallara uygun
olarak gerçekleştirilmesi ve belgelere dayandırılması,
gerekir.
Gider kalemleri
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen esaslar
çerçevesinde; öngörülen yatırım projesinin ayrılmaz bir parçası ve projenin
faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan bu maddede belirtilen giderler, ilgili
bölümlerde belirtilen istisnalar geçerli olmak kaydıyla hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
(2) Yatırım uygulamalarına ait;
a) İnşaat işleri alım giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine,
hibe desteği verilir.
(3) Yatırımcılar tarafından, proje kapsamında satın
alınacak ve hibe desteği verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve inşaat
işleri ihale sonucunda belirlenen yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler
kapsamında sağlanır.
(4) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan, düzenli, dönüşümlü, yarı zamanlı ve geçici olarak işe alınmış
kişiler, kamu çalışanları, kamu kurumları ile kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar yüklenici olamaz.
(5) Hibeye esas proje tutarını oluşturan, hibe desteği
verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa etütlerine
dayandırılır ve proje başvurularında ayrıntılı olarak belirtilir.
(6) Hibe sözleşmesine bağlanan hibeye esas proje tutarı,
uygulama sürecinde artırılamaz. Ancak sözleşmeye bağlanan tutarı aşmamak
kaydıyla gider kalemleri arasında ilgili maddelerde belirtilen kısıt ve
limitlere aykırı olmamak üzere aktarımlar yapılabilir.
(7) Yatırımcı, hibeye esas proje giderlerinden inşaat ve
makine ekipmanı ayrı ayrı ihale edebileceği gibi bu giderlerin tamamını tek bir
ihale şeklinde de gerçekleştirebilir.
İnşaat işleri alım giderleri
MADDE 16 – (1) Program kapsamında hibe desteği verilecek
inşaat işleri alım giderleri, projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan
inşaat işlerini kapsar.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje gideri
sadece inşaat faaliyetinden ibaret olamaz. Ancak çelik silo, soğuk hava deposu
ve yenilenebilir enerji kaynakları kullanan sera yatırımları sadece inşaat faaliyetinden
ibaret olabilir.
(3) İnşaatın yapılma yöntemi ile kullanılacak teknolojiyi
açıklayan, inşaat işleriyle doğrudan ilgili malzeme, işçilik, makine, ekipman
kullanım veya iş makinesi giderlerini kapsayan ve gider türü, ölçü birimi,
miktar, birim fiyat ve tutar ayrıntılarını da ihtiva eden taslak yapım
şartnameleri ve uygulama aşamalarını süreleriyle birlikte gösterir bir iş
programı da proje başvuruları ekinde sunulur.
(4) İnşaat işleriyle ilgili mimari, statik, elektrik,
sıhhi tesisat ve çevre düzenlemesine ait uygulama projelerinin ve bu projelere
ait metraj ile keşif özetlerinin imzalı suretleri incelenmek üzere hibe
sözleşmesi ekinde sunulmuş olması gerekir. İnşaat işleriyle ilgili mimari,
statik, elektrik, sıhhi tesisat ve çevre düzenlemesine ait uygulama projelerini
hazırlayan kişinin ilgili meslek odasına kayıtlı olması şarttır.
(5) İdari kısımlarla ilgili harcamalar, hibeye esas
inşaat giderinin %15’ini, çevre düzenlemelerinde de hibeye esas inşaat
giderinin %15’ini aşamaz.
(6) İdareye ait personel odaları, yatakhane, yemekhane,
bakıcı evi, teşhir ve satış reyonu, bekçi kulübesi idari kısım olarak
değerlendirilir, bahçe duvarı, çit, tesis bahçesinin düzenlenmesi gibi bölüm ve
bunlara ait giderler çevre düzenlenmesi olarak değerlendirilir ve bu maddenin
beşinci fıkrası gereği işlem görür.
(7) Mesken ve benzeri yapıları kapsayan proje başvuruları
hibe desteği kapsamında değerlendirilmez.
(8) İnşaat işleri ile ilgili ulusal mevzuat gereğince
alınması gerekli izin, ruhsat, denetim işleri ve uygulamalarda yapılması
zorunlu olan tüm işlemlerin yerine getirilmesinden yatırımcılar sorumludur.
(9) Çelik silo, sera ve soğuk hava deposu yatırımları
hariç yeni tesis ve tamamlama yatırımlarında inşaat gideri, hibeye esas proje
tutarının %80’inden fazla olamaz. Kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenilemeye yönelik yatırımlarda ise inşaat gideri hibeye esas proje tutarının
%20’sinden fazla olamaz. Ancak kırsal ekonomik altyapı yatırımlarına yönelik
başvurularda bu oran aranmaz.
(10) Yenilenebilir enerji olarak jeotermal kaynağın
kullanılacağı yatırımlarda kuyu maliyetinin hibe desteğinden yararlanabilmesi
için elde edilen enerjinin mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak tesiste
kullanılması şarttır. Sadece jeotermal kuyu için hibe desteği verilmez.
(11) Yenilenebilir enerji olarak jeotermal, biyogaz,
güneş ve rüzgar enerjisi kullanacak bütün yatırım konularında yenilenebilir
enerji üretimi mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak tesisin kurulu güç
üzerinden hesaplanan yıllık enerji ihtiyacının en az %51’ini en fazla %110’unu
karşılayacak şekilde projelendirilmesi halinde hibe desteğinden
faydalandırılır. Elde edilen enerji, mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak
tesisteki enerji ihtiyacının %110’unu aşması durumunda elde edilen toplam
enerji ile tesiste ihtiyaç duyulan enerji oranlanarak hibe ödemesi yapılır. Bu
oranların dışında kalan kısımlar ayni katkı olarak karşılanır.
(12) Yenilenebilir enerji olarak biyogaz, güneş ve rüzgâr
enerjisi kullanarak elektrik üretecek bütün yatırım konularında enerjinin ulusal
şebekeye bağlanması şarttır. Bu maddenin on birinci fıkrasında belirtilen
kriterlerin karşılanması şartı ile hibe ödemeleri bağlantı sözleşmesinde
belirtilen kurulu güç üzerinden yapılır. Bağlantı sözleşmesinde belirtilen
gücün, bağlantı izni ve ruhsatı veren kurumdan kaynaklanan sebeplerle
projesinde öngörülen kurulu gücün %51’in altına düşmesi ve bu durumun da resmî
belgelerle tespit edilmesi halinde, yenilenebilir enerji üretim tesisi
başvurularında hibe sözleşmesi tasfiye edilerek teminat yatırımcıya iade
edilir. Yenilenebilir enerji üretimi, başvuruya esas yatırım projesinin bir
ünitesi ise bu durumda projede enerji ünitesine ait giderler hibeye esas proje
tutarından düşürülerek yatırımın geri kalan kısmı hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
MADDE 17 – (1) Program çerçevesinde yapılacak yeni
makine, ekipman ve malzeme alımları, üretimi de içeren bir proje bütününün
parçası olduğu takdirde finanse edilir.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje gideri
sadece makine ve ekipman alım giderinden ibaret olamaz.
(3) Tamamlama ile kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenilenmesine yönelik proje tekliflerinde hibeye esas proje tutarının tamamı
makine ve ekipman alım giderinden ibaret olabilir.
(4) Makine ve ekipman alımlarında, alım bedeli ile proje
sahasına teslim giderleri, montaj giderleri tek bir alım faturası şeklinde
düzenlenmesi durumunda hibe desteği verilir. Ayrı faturalandırılması durumunda
sadece mal alım bedeline hibe desteği verilir.
(5) Makine ve ekipman ile ilgili taslak teknik şartname
proje başvuruları ekinde sunulur ve projede kullanım amacı belirtilir.
(6) Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri kapsamında,
demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alımı gibi giderler ve tesis tamamlandıktan sonra
tesisin işletilmesine yönelik hammadde veya malzeme giderlerine hibe desteği
verilmez. Ancak kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal turizm konusunda
yapılan başvurularda demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alım giderleri hibe
kapsamında değerlendirilir.
(7) Trafo satın alımları hibe desteği kapsamında
değildir.
(8) Yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji üreten
tesisler hariç enerji nakil hattı satın alımları hibe desteği kapsamında
değildir.
(9) Yeni tesis ve tamamlama konusu dışında jeneratör
satın alımları hibe desteği kapsamında değildir.
(10) Bilişim sistemleri ve eğitimi ile ilgili satın
alımlar; makine, ekipman ve malzeme alım giderleri kapsamında değerlendirilir.
(11) Ekonomik yatırım konularında makine, ekipman ve
malzeme alım giderlerine ait teknik şartnameyi, metraj ve keşfi, makine
yerleşim planını ve bina büyüklüğü ile alınan makinelerin uyumlu olduğuna dair
raporu hazırlayan ve tasdik eden kişilerin ilgili meslek odasına kayıtlı olması
şarttır.
Proje kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 18 – (1) 16 ve 17 nci maddelerde açıklanan proje
giderlerine uygun olmayan ve hibe desteği kapsamı dışında kalan giderler
şunlardır:
a) Her türlü borçlanma giderleri.
b) Faizler.
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler.
ç) Kira giderleri.
d) Kur farkı giderleri.
e) Arazi, arsa ve bina alım bedelleri.
f) Bina yakıt, su, elektrik ve apartman aidat giderleri.
g) Ayrı faturalandırılmış nakliye, montaj giderleri.
ğ) Bankacılık giderleri.
h) Denetim giderleri.
ı) KDV de dâhil iade alınan veya alınacak vergiler.
i) İkinci el mal alım giderleri.
j) Proje yönetim ve danışmanlık giderleri.
k) Makine tamir ve parça alım giderleri.
l) Laboratuvar sarf malzemeleri.
(2) Program kapsamında; hibe sözleşmesi onaylanmayan
projelerle ilgili yapılan hiçbir harcama karşılanmaz, bu giderlerden dolayı
herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında
belirtilen usul ve esaslara uygun olarak gerçekleştirilmeyen,
belgelendirilmeyen ve ibraz edilmeyen her türlü satın alma giderleri, hibeye
esas gider kapsamında olsa dahi hibe desteğinden karşılanmaz.
Ayni katkılar
MADDE 19 – (1) Proje sahiplerinden, ortaklarından veya
işbirliği yapılan kişi ve kuruluşlardan herhangi biri tarafından hibe sözleşmesi
öncesi edinilmiş arazi, bina, makine ve ekipmanlar, ayni katkı olarak proje
yatırım tutarına dâhil edilmez.
(2) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra, hibeye esas
proje giderleri dışında kendi kaynaklarını kullanarak yatırımcılar tarafından
bina, malzeme, makine ve ekipman ile işgücüne yönelik olarak yapılacak herhangi
bir katkı, yatırım süresi içerisinde tamamlanması koşulu ile ayni katkı olarak
değerlendirilir. Ancak iş takvimleri ve uygulamalar sırasında bu katkıların,
hibeye esas proje giderlerine yönelik kullanımlar yapılmadan önce veya
eşzamanlı olarak yatırımcı tarafından tamamının gerçekleştirilmesi zorunludur.
Başvuru sahipleri, bu hususları başvuru formlarında taahhüt ederler.
(3) Ayni katkılar hibeye esas proje giderleri kapsamında
öngörülmüş satın alımlardan ayrı bağımsız ihaleler veya gerçekleşmeler şeklinde
yapılır.
(4) Başvuru aşamasında ayni katkı olarak taahhüt edilen
işlerin projede öngörülen nitelik ve nicelikte gerçekleştirilmesi şarttır.
(5) Bu kapsamda yapılacak ayni katkılar, yatırımcının
yapmakla yükümlü olduğu katkı payının yerine ikame edilemez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Proje Başvuruları
Başvuru süresi
MADDE 20 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara
göre hazırlanan başvuru dosyasının girişi bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren doksan gün içerisinde elektronik ağ üzerinden yapılır.
(2) Son başvuru tarihi bitiminde elektronik ağ başvurular
için veri girişine kapatılır.
(3) Yapılan başvurular son haliyle işleme alınır.
Başvuracaklara sağlanacak teknik destek
MADDE 21 – (1) Başvuracak gerçek ve tüzel kişiler,
program konusunda il proje yürütme biriminden ihtiyaç duydukları bilgiyi
alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi, proje
hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olup projenin
kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimleri, yatırımcılara kesinlikle
proje hazırlayamaz.
(4) Bu Tebliğde belirtilen esaslara uygun olarak
hazırlanacak, programa ait uygulama rehberi, başvuru formları ve bilgilendirici
dokümanlar ile satın alma kitabı “www.tarim.gov.tr”
internet sayfasından temin edilebilir.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitim, çalıştay,
bilgilendirme toplantılarıyla ve “www.tarim.gov.tr”
internet adresinden ilgililere bilgi aktarılır.
Başvurulacak yerler
MADDE 22 – (1) Program ile ilgilenen gerçek ve tüzel
kişiler başvurularını “www.tarim.gov.tr”
internet adresinden yaparlar.
Başvuru şekli
MADDE 23 – (1) Proje başvuruları;
a) 8 inci maddede belirtilen yatırım konularını gerçekleştirmek
amacıyla hazırlanır.
b) 11 inci maddede belirtilen niteliklere sahip gerçek ve
tüzel kişiler tarafından yapılır.
c) Bakanlık tarafından yayımlanacak uygulama rehberine
uygun olarak hazırlanır.
(2) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanan
başvuru dosyasının girişi elektronik ağ üzerinden yapılır.
(3) Başvurunun gerçekleşmesi için başvuru dosyasının
elektronik ağ üzerinden girişinin yapılması şarttır.
(4) Başvuru tarihinin bitiminden sonra başvuru dosyasında
hiçbir belgede ve/veya dokümanda düzeltme yapılamaz ve doküman tamamlatılamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Proje Başvurularının İl Düzeyinde Değerlendirilmesi
İl proje değerlendirme komisyonu
MADDE 24 – (1) Program kapsamında, başvurusu alınan
projelerin incelenmesi ve ilk değerlendirmeleri bu bölümde belirtilen
kriterlere göre il proje değerlendirme komisyonu tarafından yapılır.
Başvuruların, bu Tebliğe, uygulama ve değerlendirme rehberine uygun olarak il
düzeyinde değerlendirilmesinden il proje değerlendirme komisyonu sorumludur.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma ve
çalışma şekilleri valilik tarafından son başvuru tarihinden önce belirlenir ve
taraflara duyurulur. İl proje değerlendirme komisyonu en az beş temsilciden
oluşur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonuna, değerlendirme
sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik desteğin verilmesi, tabloların
düzenlenmesi, proje özetlerinin hazırlanması, verilerin muhafazası gibi
konularda çalıştırılması amacı ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarından personel
görevlendirilebilir.
(4) Değerlendirmeye; son başvuru tarihini takiben ilk iş
günü içerisinde yapılacak toplantıda belirlenecek kriterlere göre elektronik ağ
üzerinden başlanır. Valilik makamının ihtiyaç duyması halinde teknik alt
komisyon görevlendirilebilir. Oluşturulan alt komisyon il proje değerlendirme
komisyonu ile eş zamanlı olarak projelerin incelemesini tamamlar.
(5) Komisyon, bu değerlendirmeleri son başvuru tarihini
takiben en geç kırk beş gün içerisinde tamamlar ve görevi sona erer.
Yatırım başvurularının idari uygunluk açısından
incelenmesi
MADDE 25 – (1) İl proje değerlendirme komisyonu,
öncelikli olarak proje başvuru dosyalarında istenilen belgeleri Ek-1’de yer
alan Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre “var/yok/muaf” olarak
değerlendirir.
(2) Belge ve dokümanları tam olan başvuru dosyalarının
uygunluk yönünden incelenmesine geçilir.
(3) Başvuruda yüklenen hiçbir belge ve/veya dokümanda
düzeltme veya değiştirme yapılamaz.
(4) Yüklenen belge ve/veya dokümanlar sonucunda Ek-1’de
yer alan Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre eksiksiz olduğu
tespit edilen başvurular, uygunluk yönünden incelenir.
(5) İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve içeriği
uygun olan başvurular ve ekleri, 26 ncı maddede açıklanan, başvuru sahibi ve
projenin uygunluğu açısından değerlendirmeye alınır.
Başvuru sahiplerinin, ortaklarının ve projelerin
uygunluğu açısından incelenmesi
MADDE 26 – (1) 11 inci maddede belirtilen kriterlere göre
başvuru sahiplerinin, eğer varsa ilişkili kurumların ve projenin uygunluğunun
incelenmesi, Ek-2’de yer alan Başvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk Değerlendirme
Tablosu kriterlerine göre yapılır.
(2) 25 inci madde ile bu madde uyarınca yapılan uygunluk
kontrollerinde elektronik ağ üzerinde düzeltme yapılmaz, yaptırılması talep
edilmez ve uygunluk kriterlerini sağlamayan proje başvuruları değerlendirme
dışında tutulur. Başvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk Değerlendirme Tablosu
kriterlerine göre uygun görülen başvurular ön değerlendirmeye alınır.
Başvuruların ön değerlendirme kriterleri açısından
değerlendirilmesi
MADDE 27 – (1) Proje başvurularının yapılacak ön
değerlendirmelerinde; başvuru sahibinin niteliği, yatırım yerinin
karakteristiği, istihdam sayısı, yatırım konusu, yatırımın yapılacağı ilçede
daha önce bu programdan yararlanan tesis sayısı, başvuru sahibinin daha önce
hibeden yararlanma durumu ve Bakanlık kayıt sistemine kayıt tarihi gibi
kriterleri göz önüne alınır.
(2) Ekonomik yatırımlara ait ön değerlendirme kriterleri
Ek-3’te belirtilmiştir. Proje ön değerlendirme kriterlerinden toplam olarak
altmış ve üzerinde proje puanı almış olan başvurular genel değerlendirmeye
alınır.
Başvuruların genel değerlendirme kriterleri açısından
değerlendirilmesi
MADDE 28 – (1) Ekonomik yatırımlarda proje ön
değerlendirme kriterlerinden toplam olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış
olan proje başvuruları, değerlendirme rehberi ve Ek-4’te yer alan Genel
Değerlendirme Cetveli kriterlerine göre puanlandırılır ve bu puanlamalarda;
a) Projenin uygulandığı dönem boyunca faaliyetlerini
sürdürebilmeleri ve gerekirse projenin finansmanını sağlayacak istikrarlı ve
yeterli mali kaynaklara sahip olmaları,
b) Teklif edilen projeyi başarıyla tamamlayabilmek için
gereken profesyonel yeterliliklere sahip olmaları,
dikkate alınır.
(2) Ayrıca projenin uygunluğu, teklif çağrısında
belirtilen amaçlarla tutarlı olması, kalitesi, katma değeri, sürdürülebilirliği
ve maliyet etkinliği gibi unsurlar da gözetilir.
(3) Genel değerlendirme kriterleri puanlama amacıyla
bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, aşağıdaki kurallar
uyarınca 1 ve 5 arasında bir puan verilir:
1 = Çok zayıf,
2 = Zayıf,
3 = Yeterli,
4 = İyi,
5 = Çok iyi.
(4) Ek-4’teki Genel Değerlendirme Cetvelinde yer alan
“Bölüm 1. Mali Yapısı ve Proje Gerçekleştirebilme Kapasitesi” kriterlerinden
asgari yeterli puanın on iki olması gerekir. Toplam on ikiden daha az puan
alındığı takdirde teklifin değerlendirilmesine devam edilmez.
(5) Ek-4’teki Genel Değerlendirme Cetvelinde yer alan
“Bölüm 2. Uygunluk” kriterlerinden asgari yeterli puanın on sekiz olması
gerekir. Toplam on sekizden daha az puan alındığı takdirde teklifin
değerlendirilmesine devam edilmez.
(6) Genel değerlendirme kriterlerinden toplam altmış beş
ve üzeri puan alan yatırım başvurularının değerlendirilmesine devam edilir.
İl proje değerlendirme raporu
MADDE 29 – (1) Proje başvurusunda bulunmuş ve
değerlendirme neticesinde ön değerlendirme kriterlerinden altmış ve üzeri,
genel değerlendirme kriterlerinden de altmış beş ve üzeri puan alan başvurulara
ait; ön değerlendirme puanının % 50’si ve genel değerlendirme puanının % 50’si
toplanarak elektronik ağ üzerinde nihai puan belirlenir.
(2) Nihai puanı belirlenen başvurular, Ek-5’te yer alan
ekonomik yatırımlar ve kırsal ekonomik altyapı yatırımlarına ait Sektörel Bazda
Proje Konuları İl Öncelik Sıralamaları dikkate alınarak sektörel bazdaki proje
konularına göre gruplandırılır. Başvurular nihai puanlarına göre ekonomik
yatırımlar ve kırsal ekonomik altyapı yatırımları ayrı ayrı sıralanarak program
teklif listeleri hazırlanır. Genel değerlendirme raporu, değerlendirme sonuç
tablosu ve program teklif listelerinin elektronik ağ üzerinden alınan çıktısı,
komisyonca imzalanarak Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Başvuru sahiplerince elektronik ağ üzerinden yapılan
başvurular, Bakanlığın uygun gördüğü süre boyunca muhafaza edilir.
Hibe başvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 30 – (1) İl proje değerlendirme komisyonu
tarafından değerlendirme kriterlerine göre yapılan inceleme sonucu alınan proje
başvurularının reddedilme kararı, tüm projelerle ilgili Genel Müdürlük onayı
tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından proje sahiplerine bildirilir.
(2) Başvuruyu reddetme kararının bu maddedeki gerekçelere
dayanması zorunludur:
a) Başvurunun müracaat tarihinden sonra alınması.
b) Başvuru sahibinin ve ortaklarının bu Tebliğde
belirtilen şartlara sahip olmaması.
c) Başvuruya konu faaliyetin program kapsamında olmaması.
ç) Sera, çelik silo ve soğuk hava depolarında tamamlama,
kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenileme için hibe başvurusu yapılması.
d) Başvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi
aşması.
e) Hibeye esas proje tutarının ve talep edilen katkının
duyurulmuş olan azami miktarı aşması.
f) Projenin teknik yapılabilirlik, yatırım faaliyetine
uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarına uygun olmaması ve/veya yetersiz
olması.
g) Başvuru formu ve ekleri içindeki bütçe rakamlarının
birbirleri ile tutarsız olması.
ğ) Yatırımla ilgili başvuruda sunulan bilgi ve belgelerle
yatırım konusu veya yatırım yerinin uyumsuz olması.
h) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
ı) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın üzerinde olmasına rağmen genel değerlendirme
kriterlerine göre belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
i) Bütün yatırım konularında; 22/11/1984 tarihli ve 3083
sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu
kapsamında konulan şerh için ilgili kurumdan yatırım yapılmasında sakınca
olmadığına dair belge alınmış yatırım yerleri ile Organize Sanayi Bölgesi,
Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi ve İhtisas Küçük Sanayi Sitesi
tarafından yatırım yerlerine konulan ipotek veya şerhler, organize sanayi
bölgelerinin kuruluşunda kullanılan krediler nedeniyle konulan ipotek ve
şerhler ile bu Tebliğ kapsamında yapılacak başvurular için yatırım yerinin
kiralanmış olması durumunda kira sözleşmeleri nedeniyle yatırım yerlerine
konulan şerhler hariç yatırım yerinin ipotekli, şerhli, icraya verilmiş ve
mahkemelik olması.
j) Kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenileme
konularında, mevcut tesisin faaliyeti ile ilişkili olarak bankalarca başvuru
sahibi adına daha önce kullandırılan kredi nedeniyle konulan ipotek için ilgili
bankadan geri ödemelerin düzenli ödendiğine dair belge alınmış olanlar ile
program kapsamında daha önce hibe desteğinden yararlanmış olan tesisler için
sözleşmeleri gereği konulan şerhler hariç yatırım yerinin ipotekli, şerhli,
icraya verilmiş ve mahkemelik olması.
k) Başvurunun elektronik ağ üzerinden yapılmamış olması.
l) Başvurunun bu Tebliğ ve uygulama rehberinde belirtilen
usul ve esaslara göre hazırlanmaması.
m) Hibeye esas proje tutarının 30.000 Türk Lirasının
altında olması.
n) Yatırımcının ve ortaklarının; yüz kızartıcı suç
işlemesi, dolandırıcılık veya yolsuzluk yapması, Milli güvenliğe tehdit
oluşturduğu tespit edilen terör örgütlerine aidiyeti, iltisakı veya irtibatı
olması, Devlet sırlarını açığa vurması, Devletin şahsiyetine karşı işlenmiş
suçlar ve yatırımcının profesyonel faaliyetini ilgilendiren bir suçtan kesin
hüküm ve/veya idari bir karar olması.
o) Program bütçesinin yetersiz olması.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Nihai Değerlendirme Kararı ve Hibe Sözleşmesi
Nihai değerlendirme kararı
MADDE 31 – (1) Nihai değerlendirme, bu maddede belirtilen
hususlar dikkate alınarak merkez proje değerlendirme komisyonunca yapılır.
(2) Bu Tebliğin bütçesi Bakanlıkça belirlenir.
a) Komisyonca;
kırsal ekonomik alt yapı ile ekonomik yatırımların bütçeleri, Bakanlığın
destekleme politikalarına göre belirlenir. Ancak her biri için ayrılan bütçe,
toplam bütçenin %25’inden az olmamak üzere düzenlenir. Türkiye İstatistik
Kurumu ve Kalkınma Bakanlığının belirlemiş olduğu illerin tarım alanı, kırsal
nüfus, tarımsal üretim değeri, işletme sayısı dikkate alınarak illerin
katsayısı hesaplanır. Bu nihai katsayılara göre de illerin yaklaşık bütçesi
belirlenir.
b) İlin yaklaşık bütçesinin yeterli olması durumunda
program teklif listesinde yer alan tüm başvurular yatırım programına alınır.
c) Ekonomik yatırımlar için bütçe yetersiz ise sektörel
bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en yüksek puan alan başvurudan
başlanarak o il için belirlenen bütçe kapsamında sırası ile diğer sektörlerin
en yüksek puan alan projeleri programa alınır. Tüm sektörlerdeki birinci sırada
yer alan projeler programa alındıktan sonra bütçe imkânları dâhilinde aynı
yöntem ile diğer projeler de programa alınmaya devam edilir.
ç) Kırsal ekonomik alt yapı yatırımları için bütçe
yetersiz ise sektörel bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en yüksek
puan alan başvurudan başlanarak o il için belirlenen bütçe kapsamında sırası
ile diğer sektörlerin en yüksek puan alan projeleri programa alınır. Tüm
sektörlerdeki birinci sırada yer alan projeler programa alındıktan sonra bütçe
imkânları dâhilinde aynı yöntem ile diğer projeler de programa alınmaya devam
edilir.
d) İl düzeyinde ekonomik yatırım ile kırsal ekonomik alt
yapı yatırım konularından herhangi biri için ayrılan bütçenin artması durumunda
yatırım konuları arasında bütçe aktarımı yapılır.
e) İllerin varsa artan bütçeleri toplanır ve bütçesi
yetersiz olan illere katsayısı oranında dağıtılır. Bu işleme programa ayrılan
bütçe bitinceye kadar devam edilerek illerin yatırım programı oluşturulur ve
nihai değerlendirme kararı düzenlenir.
(3) Nihai değerlendirme kararı Genel Müdürlüğün onayı ile
kesinleşir.
(4) Bakanlığın bir başvuruyu reddetme ya da hibe vermeme
kararı kesindir.
Değerlendirme sonuçlarının açıklanması
MADDE 32 – (1) Kesinleşen değerlendirme sonuçları Genel
Müdürlükçe il müdürlüklerine yazılı olarak bildirilir. Ayrıca hibe desteğine
hak kazanan başvuru sahiplerine ait proje numaraları “www.tarim.gov.tr” internet sitesinde
yayımlanarak ilan edilir.
(2) İl müdürlükleri kendilerine iletilen sonuçları,
başvuru sahiplerine on gün içerisinde tebliğ eder.
Tatbikat projeleri ve kesin bütçelerin hazırlanması
MADDE 33 – (1) Başvuru aşamasında, tatbikat projelerini
hazırlamamış olan proje sahipleri hibe sözleşmesi imzalamadan önce mutlaka
başvuru konusu ve amacına uygun tatbikat projelerini ve kesin bütçelerini
hazırlamak, ilgili yasalar gereğince alınması gerekli izin, ruhsat ve onay
işlemlerini tamamlamak zorundadırlar.
(2) Başvuru son tarihi ve nihai değerlendirme kararının
bildirimi arasında geçen sürede oluşacak girdi fiyatlarındaki değişimlerden
dolayı ve/veya tatbikat projelerinin hazırlanması aşamasında proje sahipleri
hibe sözleşmesi öncesi bütçe revizyonu talebinde bulunabilirler.
a) Bütçe değişiklik talepleri kesinlikle hibeye esas
proje tutarında bir artırıma neden olamaz. Ancak hibeye esas proje tutarında
artırım yapmamak şartıyla toplamı oluşturan gider kalemleri arasındaki
değişiklikleri içerebilir.
b) Hibeye esas proje tutarının üzerinde bütçe artırım
talepleri ancak proje başvuru sahibinin bu miktar işi ayni olarak hibe desteği
dışında %100 kendisinin gerçekleştirmesi koşuluyla kabul edilebilir.
(3) Hibe sözleşmesi öncesi yatırım yeri değişikliği de
dahil başvuruya esas projede yapılacak değişikliklerin onaylanması il
müdürlüğünün yetkisindedir.
(4) Yapılacak değişiklikler projenin konusunda, amacında
ve niteliğinde bir değişikliğe neden olamayacağı gibi değerlendirme kriterleri
yönünden de herhangi bir puan azalmasına neden olamaz.
Hibe sözleşmesi
MADDE 34 – (1) Hibe sözleşmesi, il müdürü ile hibe
başvuru sahibi arasında akdedilir.
(2) Hibe sözleşmesi içerik ve formatı Bakanlık tarafından
yayımlanan uygulama rehberinde tüm taraflara önceden duyurulur.
(3) Başvuru sahipleri, hibe sözleşmesi aşamasında
elektronik ağ üzerinden girişleri yapılan bilgi ve belgeler ile 33 üncü madde
gereğince yapılan değişiklikler ve hibe sözleşmesi ekinde bulunması gereken
diğer belgeleri de kapsayacak dosya sunarlar. Sunulan bilgi ve belgelerin
imzalı/paraflı olması gerekir.
(4) Başvuru sahiplerinin hibe kaynaklarından
yararlanabilmesi için hibe sözleşmesi eki dokümanları tamamlayarak hibe
sözleşmesini imzalaması önkoşuldur.
(5) Kendilerine yapılan bildirimi takip eden kırk beş gün
içerisinde il müdürlükleri ile hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru sahiplerinin
proje başvuruları ve bunlara ilişkin değerlendirme sonuçları iptal edilir.
Ancak yenilenebilir enerji üretimi konusunda yapılan başvurular için bu süre
doksan gündür.
(6) Başvuru sahibi tarafından teslim edilen hibe
sözleşmesi ekleri il müdürlüklerince uygun bulunursa karşılıklı müzakere
edilerek hibe sözleşmesi imzalanır.
(7) Programa alınan projelerde 30 uncu maddede yer alan
hibe başvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birisinin hibe
sözleşmesinin imzalanmasından önce tespit edilmesi halinde söz konusu başvuru
sahipleri ile hibe sözleşmesi imzalanmaz.
Hibe sözleşmelerinde teminat alınması
MADDE 35 – (1) Ekonomik yatırımlarda proje sahibi, hibeye
esas proje tutarının %10’u tutarında süresiz limit dâhilinde banka teminat
mektubunu hibe sözleşmesi ile birlikte il müdürlüğüne verir veya hibe sözleşmesinde
belirtilen hibeye esas proje tutarının %5’ini il müdürlüğü adına açılacak bir
hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teminat mektuplarının teyidi alındıktan
sonra, defterdarlık muhasebe müdürlüğüne muhafazası için teslim edilir.
(2) Teminat mektuplarının toplam tutarı, hibeye esas
proje tutarının %10’undan az olmamak kaydı ile birden fazla bankadan teminat
mektubu alınabilir.
(3) Nihai raporun onaylanması ve son ödemenin
gerçekleşmesini takiben yatırımcının, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne
müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade
edilir.
(4) Hibe sözleşmesinin, sözleşmede yer alan nedenlerle
fesih edilmesi halinde, yatırımcıya herhangi bir hibe ödemesi yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın teminat mektubu veya hesapta bulunan miktar Hazine
adına irat kaydedilir.
Hibe sözleşmesi akdi
MADDE 36 – (1) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ve başvuru
sahibi arasında iki adet olarak akdedilir. Hibe sözleşmesinin taraflarca
imzalanmış metninin bir adedi ve ekleri il müdürlüğünde bir adedi de proje
sahibince muhafaza edilir.
Hibenin nihai tutarı
MADDE 37 – (1) Hibenin azami miktarı hibe sözleşmesinde
gösterilir ve önerilen bütçeye dayanır. Hibe sözleşmesinde yer alan azami tutar
üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı, fiili gerçekleşmeler ve
tahakkuklar sonrasında ortaya çıkar.
(2) Hibe miktarı, 13 üncü maddede belirtilen tutar ve
oranı kesinlikle aşamaz.
Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 38 – (1) Proje sahibi, projeyi hibe sözleşmesi
koşullarına uygun olarak icra etmediği takdirde Bakanlığın ödemeleri yapmama
ve/veya hibe sözleşmesini feshetme hakkı saklıdır. Bu durumda Bakanlık, ayrıca
hibe miktarını azaltabilir ve/veya hibe kaynaklarından ödenmiş olan meblağların
tamamen veya kısmen geri ödenmesini talep edebilir.
(2) Hibe sözleşmeleri devredilemez. Ancak yatırım sahibi
gerçek kişinin vefatı halinde kanuni mirasçılarının talep etmeleri
durumunda hibe sözleşmesi kanuni
mirasçılar adına tadil edilerek uygulamalara devam edilir.
ONUNCU BÖLÜM
Uygulamalar, Satın Almalar ve Ödemeler
Proje uygulamalarının izlenmesi
MADDE 39 – (1) Proje sahipleri, hibe sözleşmesi akdinden
sonra, teklif ve kabul edilen projeyi hibe sözleşmesi hükümlerine göre il
müdürlüğünün bilgisi dâhilinde süresi içerisinde uygulamaya başlar.
(2) Projelerin uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi, il
proje yürütme birimlerince yapılır. Gerek duyulması halinde il proje yürütme
birimlerinde ilgili kamu kurumu elemanları da görev alabilir.
(3) Proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi ihtiyaç
duyulduğunda Genel Müdürlükçe de yapılır.
(4) Yatırımcılar, proje ile ilgili gelişmeleri içeren
ilerleme raporlarını üç ayda bir il müdürlüğüne vermekle yükümlüdürler. Nihai
rapor ile birlikte işyeri açma ve çalışma ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi,
demirbaş kayıt listesi, yatırıma ait fotoğraflar ile uygulama rehberinde
belirtilen belgeleri il müdürlüğüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(5) Proje uygulamalarının bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi
hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespiti halinde, bu durum tutanağa
bağlanarak tutanak tarihinden itibaren on gün içerisinde proje sahiplerine
uygulamaların hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmesi konusunda il
müdürlüğü tarafından bir ihtar yazısı yazılır ve konu hakkında Genel Müdürlük
on gün içerisinde bilgilendirilir.
(6) Yazının karşı tarafa tebliğ tarihini izleyen bir ay
içerisinde projenin bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak
yürütülmediğinin tespit edilmesi halinde il müdürlüğü fesih için Genel
Müdürlüğün uygun görüşü doğrultusunda hibe sözleşmesinin fesih işlemini
başlatır.
(7) Proje uygulamaları ve takibi süresindeki iş ve
işlemler, Bakanlar Kurulu Kararı, Tebliğ ve bu Tebliğe bağlı olarak yayınlanan
uygulama rehberi ile Bakanlık ile yatırımcı arasında imzalanmış olan hibe
sözleşmesi hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Satın alma ve uygulama sözleşmeleri
MADDE 40 – (1) Yatırımcılar, proje uygulamasında hibe
kapsamında yapacakları inşaat, makine, ekipman ve malzeme satın alma
işlemlerinde Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında belirtilen
kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatırımcılar tarafından hazırlanacak ihale
dokümanları keşif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama sözleşmeleri
tutarları ve uygulamalara ilişkin hakediş tutarları, hibe sözleşmesinde o gider
için belirtilmiş tutarın kesinlikle üstünde olamaz.
(3) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi hükümleri ve proje
tekliflerine uygun olarak yaptıkları inşaat, makine, ekipman ve malzeme
alımlarına ilişkin ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı ve bir suretini
yüklenicilerle sözleşme yapmadan önce il müdürlüğüne verirler. Yatırımcılar,
ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmiş vergi borcu ve Sosyal Güvenlik
Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belgeyi de ihale dosyasında
ibraz etmek zorundadır.
(4) İl müdürlüğü ihaleye esas satın alma belgelerini beş
iş günü içerisinde inceler, ihalenin uygun olup olmadığı yatırımcıya yazılı
olarak bildirilir ve ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı yatırımcıya iade
edilir.
(5) Satın alma işleminin il müdürlükleri tarafından uygun
bulunmasından sonra, yatırımcılar, yüklenici ile sözleşme yaparak sipariş
mektubunu düzenler.
(6) İl proje yürütme birimi tarafından incelenen satın
alma belgelerinin uygun bulunmaması durumunda, yatırımcı satın alma işlemini
uyarılar doğrultusunda yeniler.
(7) Yatırımcılar, sipariş mektupları ile imzalanan uygulama
sözleşmelerinin aslı ve suretini, il proje yürütme birimlerine teslim ederler.
Belgelerin suretlerinin aslına uygunluğu onaylandıktan sonra belgelerin
asılları yatırımcıya iade edilir.
(8) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale ile
ilgili satın alma belgelerini inceler.
Proje harcamalarının kontrolü
MADDE 41 – (1) Yatırımcılar, satın alınan inşaat, makine
ve ekipman alım işlerine ait fiili gerçekleşmelerden sonra ödeme taleplerini
ekleri ile birlikte il müdürlüğüne teslim ederler.
(2) İl müdürlüğüne teslim edilen ödeme belgeleri; on beş
gün içerisinde ilgili mevzuat, hibe sözleşmesi ve proje amaçlarına uygunluğu
açısından kontrol edilip onaylandıktan sonra bu belgelere ait bilgilerin veri
tabanına girişi yapılır. Her ayın on beşine kadar o aya ait hakediş bilgilerini
içeren veri tabanı çıktısı onaylanarak üst yazı ekinde Genel Müdürlüğe
gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin son
ödemesi yapılmaz. Son ödeme tutarı da hibeye esas proje tutarının %20’sinden az
olamaz.
Ödemeler
MADDE 42 – (1) Genel Müdürlük tarafından internet
ortamında oluşturulmuş veri tabanına il müdürlüklerince uygun görülerek
girişleri yapılan hakedişler Genel Müdürlükçe yatırımcının hesabına aktarılır.
(2) Ayni katkıların son ödeme talebinden önce yatırımcı
tarafından gerçekleştirilmiş olması gerekir.
(3) Asıllarına uygunluğu onaylanmış ödeme ile ilgili
eklerin bir sureti il müdürlüğü tarafından muhafaza edilir. Genel Müdürlük
gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili belgeleri incelenmek üzere ister.
(4) Program kapsamında, Bakanlıkça ve yatırımcılarca
yapılacak her türlü ödemeler ve teminat ödemeleri Türk Lirası olarak yapılır.
(5) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: A Sıra No:2) gereğince yatırımcı tarafından
her ödemede ve teminatın iadesi aşamasında vergi dairelerince verilecek vergi
borcu olmadığına dair belge ile Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim
borcu olmadığına dair belgenin ibraz edilmesi gerekir.
Proje hesapları
MADDE 43 – (1) Yatırımcı, projenin uygulanmasına ilişkin
hesaplara ait kayıtları düzenli tutmak ve saklamakla yükümlüdür.
Hibe sözleşmesinde yapılacak değişiklikler
MADDE 44 – (1) Hibe sözleşmesinin imzalanmasından sonra,
projenin uygulamasını zorlaştıracak veya geciktirecek herhangi bir durum veya
bir mücbir sebep söz konusu ise hibe sözleşmesi uygulamanın herhangi bir
safhasında değişikliğe uğrayabilir ve/veya proje uygulamasının tamamı veya bir
kısmı askıya alınabilir.
(2) Proje uygulamasına ilişkin değişiklikler, hibe
sözleşmesine yapılacak yazılı bir ekle belirtilir. Hibe sözleşmesi değişim
isteğinin kabul edilebilmesi için gerekçelerin detaylı olarak açıklanması ve
belgelerle desteklenmesi gerekir.
(3) Yatırım yeri değişikliği söz konusu olması halinde;
yatırımcı bu talebini gerekçeleriyle birlikte il müdürlüğüne iletir. İl proje
yürütme birimi tarafından değişiklik talebinin uygun görülmesi halinde talep il
müdürlüğü tarafından Bakanlığa iletilir. Bakanlık, değerlendirme sonrası kesin
kararını il müdürlüğüne bildirir.
Bütçe içi değişiklikler
MADDE 45 – (1) Hibe sözleşmesinde bütçe içi
değişiklikler, hibeye esas proje tutarında bir artışa yol açmamak ve projenin
temel amacını etkilememek şartıyla satın alma işleminden önce bir kez
yapılabilir.
(2) Bütçe içi değişiklikler, makine, ekipman, malzeme ve
inşaat işleri bütçe kısıtlarına aykırı olamaz.
(3) Hibeye esas proje tutarı içerisindeki makine,
ekipman, malzeme ve inşaat işlerine ait bütçe kalemleri arasındaki
değişiklikler, aktarım yapılacak bütçe kalemi tutarının en fazla %20’si
oranında değişiklik gerçekleştirilebilir.
(4) Bu maddede belirtilen bütçe revizyonlarında,
yatırımcı bütçe değişikliği talebini gerekçeleri ile birlikte il müdürlüğüne
bildirir. İl müdürlüğü tarafından uygun görülen bütçe revizyonları takip eden
ilk ödeme talebi ile birlikte proje toplam bütçesi tablosuna işlenir.
(5) Bütçe içi değişiklikler ayni katkıyı kapsamaz.
Uygulama sorumluluğu
MADDE 46 – (1) Yatırımların proje amaçlarına uygun olarak
yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara
göre gerçekleştirilmesinden, doğru olarak belgelendirilmesinden ve belgelerin
muhafazasından yatırımcılar sorumludur.
(2) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde belirtilen
usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin izlenmesinden, uygulamaya yönelik
olarak düzenlenecek tüm belgelerin kontrolünden, onaylanmasından ve birer
suretinin muhafazasından il müdürlükleri sorumludur.
(3) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak faaliyetini sürdürmesi şarttır. Hibe sözleşmesinde
belirtilen mücbir sebepler dışında bir yıllık süre içerisinde faaliyetini
sürdürmediği tespit edilmesi halinde ödenen hibe 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Hükümlerine göre
hesaplanarak gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
Proje ile sağlanan ekipmanların mülkiyeti
MADDE 47 – (1) Proje sahibi, hibe sözleşmesi kapsamında
sağlanmış tesis, makine, ekipman, teçhizat ve diğer malzemelerin mülkiyetini,
yerini ve amacını proje yatırımının bitiminden itibaren beş yıl içinde
değiştiremez.
(2) Hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis, makine,
ekipman ve malzemelerin mülkiyetinin, yerinin ve amacının proje yatırımının
bitiminden sonraki beş yıl içerisinde değiştirildiğinin il müdürlüğü tarafından
tespiti halinde, ödenen hibe tutarı 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun Hükümlerine göre hesaplanarak gecikme zammı ile birlikte
yatırımcıdan tahsil edilir.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Yaptırımlar
Denetim
MADDE 48 – (1) Program kapsamında yapılan tüm işlemler
Bakanlık Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından denetlenir. Bu denetimler
sırasında yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler kendilerine sunulur.
Yaptırımlar
MADDE 49 – (1) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri,
ödeme tarihinden itibaren 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte
geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya
belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların
tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(2) Destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı tespit
edilen yatırımcılar, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
(3) Yatırımcı, yatırımcının birinci derecede yakınları ve
yatırımcıya ait şirketlerde çalışanlar, hibe desteğinden yararlanılacak kendi
yatırımlarına ait makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işleri için yüklenici
olamazlar. Aynı zamanda satın almaya davet edilen yüklenici firmaların ortağı
ya da hissedarı da olamazlar. Aksi halde hibe ödemesi yapılsa dahi bu Tebliğde belirtilen
usul ve esaslara göre yapılan hibe ödemesi geri alınır.
(4) İl Müdürlüğü ile Hibe Sözleşmesi imzalayıp yatırımını
tamamlayan yatırımcılardan izleme süresi içerisince mülkiyetini değiştiren,
faaliyetine son veren, hibe sözleşmesi hükümlerine aykırı hareket eden gerçek
ve tüzel kişiler beş yıl süresince hibe desteğinden faydalanamazlar.
ON İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer desteklerden yararlanma
MADDE 50 – (1) Başvuruya esas proje için bu Tebliğ
kapsamında verilecek destek dışında hiçbir kamu kurum ve kuruluşunun
desteklerinden, faiz niteliğindeki destekler hariç, yararlanılamaz.
Örnek uygulamalar
MADDE 51 – (1) Bakanlıkça seçilen örnek yeni yatırım
tesislerinde, tesisin inşaatına başlanılmasından inşaatın sonlandırılmasına
kadar geçen sürede, tesisin büyüklüğüne göre belirli sayıda konulacak kameralar
ile tesislerin yapım ve izleme süresince takibi sağlanır. Bu görüntüleme işlemi
zorunlu olup alınacak makine, ekipman ve malzeme giderleri hibeye esas gider
olarak makine ekipman mal giderleri bütçe tablosuna hibe sözleşmesi esnasında
eklenir.
Programın uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 52 – (1) Bu Tebliğ gereği, programın genel uygulama
usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak amacıyla Genel Müdürlük
tarafından çıkarılan uygulama rehberi, satın alma kitabı ve genelgeler
“www.tarim.gov.tr” internet adresinde, bilgilendirme ve açıklamalar ise başvuru
sayfasında yayımlanır. Bu yayımlar, bu Tebliğde belirtilen genel uygulama usul
ve esaslarını belirler. Bu Tebliğde ve bu yayımlarda yer almayan hususlarda
ulusal mevzuat hükümleri ile Genel Müdürlüğün görüş ve talimatları geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 53 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 54 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanı yürütür.